Actueel (archief)

Nederlandse violiste Liza Ferschtman

ontvangt Nederlandse Muziek Prijs

 

Perspublicatie, 20 oktober 2006

 

 
  (Foto Vincent Menzel)

De Commissie Nederlandse Muziekprijs zal in november de Nederlandse Muziek Prijs uitreiken aan de Nederlandse violiste Liza Ferschtman (geboren in 1979).

De uitreiking vindt plaats tijdens het concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest op vrijdag 24 november aanstaande in De Doelen te Rotterdam. Ferschtman speelt dan onder leiding van Ludovic Morlot het Vioolconcert van Jean Sibelius. Zij ontvangt de Nederlandse Muziek Prijs uit handen van Maria van der Hoeven, minister van OCenW.

Liza Ferschtman studeerde bij onder anderen Alla Kim en Herman Krebbers, aan het Curtis Institute in Philadelphia en bij David Takeno in Londen. Haar solistische carrière begon toen ze in 1997 het Oskar Back Concours won. Vanaf 2007 volgt ze Isabelle van Keulen op als artistiek directeur van het Delft Chamber Music Festival.

De Nederlandse Muziekprijs werd dit jaar precies 25 jaar geleden voor het eerst uitgereikt en is de hoogste onderscheiding die door het Ministerie van OCenW aan jonge zeer getalenteerde musici, op het gebied van klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Prijswinnaars uit het verleden zijn onder anderen zangeres Jard van Nes, pianist Ronald Brautigam, cellisten Pieter Wispelwey, Quirine Viersen en violiste Janine Jansen. De laatste keer dat de Nederlandse Muziekprijs werd uitgereikt was in 2004 aan trombonist Jörgen van Rijen.

Biografie

De net zevenentwintig jaar geworden violiste Liza Ferschtman wordt nu al beschouwd als een van de meest interessante muzikale persoonlijkheden van het moment. Met haar gepassioneerde spel en grote podiumuitstraling weet zij het publiek te raken.

Zij trad op in binnen- en buitenland met orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Radio Filharmonisch Orkest, Prague Philharmonia, Liszt Kamerorkest, Chamber Orchestra of South Africa, Sloveens Radio Symfonie Orkest, Schleswig Holstein Festival Orchester en het Israëlisch Symfonie Orkest met dirigenten als Leonard Slatkin, Lev Markiz, Jaap van Zweden, Christoph von Dohnányi, Thierry Fischer, Frans Brüggen, Mendi Rodan en Shlomo Mintz.

In het seizoen 2005-2006 voerde ze met de pianist Inon Barnatan in het Concertgebouw in Amsterdam alle Beethoven-sonates uit waar de muziekpers in de meest lovende bewoordingen op reageerde. Andere hoogtepunten afgelopen seizoenen waren onder andere het via de televisie uitgezonden concert vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van de bekende Zondagochtendconcerten en een live via de televisie uitgezonden solo-optreden tijdens een openluchtconcert voor 20.000 toehoorders.

Liza Ferschtman is de dochter van bekende Russische musici en kreeg haar eerste vioollessen op haar vijfde van Philip Hirschhorn. Ze volgde masterclasses bij Yvry Gitlis, Igor Oistrach en Aaron Rosand en studeerde tot 1998 bij Herman Krebbers. Daarna werkte ze nog met Ida Kavafian aan het gerenommeerde Curtis Institute of Music in Philadelphia en met David Takeno in Londen.

Liza Ferschtman speelt ook veel kamermuziek met optredens in de afgelopen jaren op belangrijke podia en festivals in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Engeland, Rusland, Zwitserland, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Haar recital debuut in New York in april 2006 met Inon Barnatan was zo’n succes, dat ze onmiddellijk opnieuw werden uitgenodigd voor het volgende seizoen.

In 2007 volgt ze Isabelle van Keulen op als artistiek directeur van het belangrijkste nationale festival voor kamermuziek, het Delft Chamber Music Festival.

Haar eerste dubbel cd samen met de pianist Bas Verheijden werd in het muziektijdschrift “Luister” met een 10 beoordeeld en in 2007 verschijnt van haar samen met de pianist Inon Barnatan een onlangs in New York opgenomen cd bij Challenge Classics.

In het seizoen 2006-2007 treedt Liza Ferschtman weer veelvuldig op met orkest en in recital in binnen- en buitenland (onder andere tournees door Mexico en Brazilië en recitals in Konzerthaus Berlin en Wigmore Hall Londen), terwijl ze natuurlijk ook weer regelmatig te beluisteren zal zijn op haar “thuisbasis” het Amsterdamse Concertgebouw (solo-optredens in de Robeco-zomerserie, de concertserie Zaterdagmatinee en een Sjostakovitsj-serie).

Een heel bijzonder project volgend seizoen zijn ook nog de opnamen van de vioolconcerten van de Nederlandse 19e eeuwse componist Julius Röntgen, die ze gaat maken met het Orkest van Frankfurt an der Oder.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links