Opera en operette

DNO - kijken naar een concert

(en ook een beetje luisteren)

 

© Paul Korenhof, mei 2021

 

Waar veel andere theaters dit seizoen via internet - gratis of tegen betaling - complete opera's aanbieden, beperkte DNO zich tot een gemutileerde Le nozze di Figaro en verder af en toe een concert. Komende zondag wordt dat een concert met fragmenten uit drie Tudor-opera's van Donizetti ter vervanging van de geplande première van Anna Bolena. Aanvang: 16 mei, 19.00 uur. Toegang tot dit concert, dat slechts 48 uur online beschikbaar zal blijven, kan à raison van € 12,50 worden verkregen via deze link.

Zeker liefhebbers van het 19de-eeuwse bel canto zullen zich aangesproken voelen door een programma met fragmenten uit Roberto Devereux, Maria Stuarda en Anna Bolena, drie opera's die de komende seizoenen bij DNO te zien zullen zijn. In het centrum daarbij staat de Letse sopraan Marina Rebeka, in het begin van haar carrière een mooie maar nog niet echt spectaculaire Mathilde in Guillaume Tell (2013), maar sindsdien uitgegroeid tot een wereldster van de eerste orde.

Marina Rebeka en Enrique Mazzzola (foto Ben van Duin/DNO)

Dat alleen al doet betreuren dat het geplande drieluik rond deze zangeres met regisseuse Jetske Mijnssen en dirigent Enrique Mazzola door de coronacrisis een jaar moest worden opgeschoven. Minstens zoveel aandacht verdienen echter de bijdragen van de jonge mezzosopraan J'Nai Bridges, de tenor Ismael Jordi, leerling van Alfredo Kraus en geroutineerd belcanto-vertolker, en de bas Roberto Tagliavini.

Ondanks alle pogingen dit evenement een theatrale feer te verlenen, ook door het koor over de zaal te verspreiden, blijft het natuurlijk een operaconcert. Daar is niets op tegen, maar jammer is wel dat het geluid niet overeenkomt met wat ik van een concert verwacht. Ik klaagde al vaker over het feit dat bij het 'streamen' van opera's het beeld belangrijker lijkt dan het geluid, maar dat geldt kennelijk ook voor concerten waarbij de muziek juist op de eerste plaats zou moeten staan. Laten we eerlijk zijn: gaan we naar een concert om te kijken of om te luisteren?

Geluidskwaliteit
Bij de streaming die DNO zondag aanbiedt kan gekozen worden tussen beeldkwaliteiten die variëren van 1080p (HD-televisie) tot 240p (een mobieltje). In alle gevallen wordt de muziek echter weergegeven met 127 kbps. Ter vergelijking: 1411 kbps is cd-kwaliteit, 320 kbps is de voor velen nog acceptabele vorm van mp3, 192 kbps is standaard bij internet radio, maar met 128 kbps zitten we in de buurt van teenagers die via oordopjes naar muziek op hun mobieltje luisteren.

Met andere woorden: wie dit concert beluistert via zijn iPad of zijn pc-scherm, mag niet klagen, en wie kijkt via een tv-scherm met losse luidsprekers, mag gewoon niet te veeleisend zijn. Wie echter luistert met een mooie Sennheiser of het geluid aansluit op zijn hifi-installatie, komt van een koude kermis thuis. Kennelijk is ook een concert niet meer bedoeld om naar te luisteren. En het kan beter: van DNO ontving ik enkele fragmenten in WAV (1411 kbps) om eventueel voor mijn radioprogramma te gebruiken en het verschil spreekt boekdelen. Ook over de manier waarop in onze visueel ingestelde maatschappij over muziek gedacht wordt.

Ensemble (foto Ben van Duin/DNO)

Programma 2021-2022
Al met al kunnen we alleen maar de hoop uitspreken dat DNO zo snel mogelijk weer op volle kracht en met volle zalen het Amsterdamse Muziektheater kan bespelen. Ter voorbereiding daarop hieronder het programma voor het volgende seizoen zoals dat - met het nodige voorbehoud - deze week werd bekendgemaakt:

DE NATIONALE OPERA
Seizoen 2021 | 2022
 
Der Zwerg - nieuwe productie
Alexander von Zemlinsky
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Lorenzo Viotti
Regie en videoregie: Nanouk Leopold
Cast: Clay Hilley (Der Zwerg), Olga Kulchynska (Donna Clara), Annette Dasch (Ghita), Nicholas Brownlee (Don Estoban), leden en alumni van DNO Studio
Speeldata: 4 (première), 8, 12 en 18 september, 20.00
 
Missa in tempore belli - nieuwe productie in co-productie met Het Nationale Ballet
Joseph Haydn & Janiv Oron
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Lorenzo Viotti
Regie: Barbora Horáková
Choreografie: Juanjo Arqués
Cast: o.a. Mingjie Lei en Polly Leech (DNO Studio alumna)
Speeldata: 6 (première), 12*, 15 en 21 september, 20.00/*13.30 uur
 
Crazy Days – nieuwe documentaire van Docmaker s
Regie: Sanne Rovers
Cast: o.a. Riccardo Minasi, Ying Fang, Davide Luciano, Polly Leech
Première en release: t.b.c.
 
Upload - Nederlandse première in co-productie met DoubleA Foundation, Oper Köln, Keulen, Ensemble MusikFabrik, Bregenzer Festspiele en The Armory, New York
Michel van der Aa
Ensemble MusikFabrik o.l.v. Otto Tausk
Regie: Michel van der Aa
Cast: Roderick Williams en Julia Bullock
Speeldata: 1 (première), 3*, 4, 5 en 8 oktober, 20.00/*14.00 uur
 
Upload – nieuwe filmproductie
Michel van der Aa
Ensemble MusikFabrik o.l.v. Otto Tausk
Regie: Michel van der Aa
Director of photography: Joost Rietdijk
Zang: Roderick Williams en Julia Bullock
Met acteurs: Katja Herbers, Ashley Zukerman, Esther Mugambi, Samuel West, Claron McFadden e.a.
Première en release: t.b.c.
 
Springtime in Amsterdam – nieuwe filmproductie
Regie en script: Christof Loy
Muziek van Jacques Brel, Jean Ferrat, Pieter Goemans, Emmerich Kalman, Jerome Kern, Zoltán Kodály, Carl Millöcker, Johann Strauss jr., Oscar Straus, Charles Trenet
Nederlands Philharmonisch Orkest, Metropole Orkest, Dutch String Collective, Dameskoor van De Nationale Opera o.l.v. Marko Letonja
Cast: Annette Dasch, Thomas Oliemans, Theresa Kronthaler, Norman Reinhardt, Henk Poort, Sunnyi Melles, Barry Atsma
Première en release: t.b.c.

Ensemble met het Nederlands Kamerorkest (foto Ben Verduin/DNO)

 

Don Giovanni - reprise
Wolfgang Amadeus Mozart
Nederlands Kamerorkest o.l.v. Jérémie Roher
Regie: Claus Guth
Cast: Domen Križaj (Don Giovanni), Rafal Siwek (il Commentatore), Adela Zaharia (Donna Anna), Long Long (Don Ottavio), Amanda Majeski (Donna Elvira), Adrian Sampetrean (Leporello), Frederik Bergman (Masetto, DNO studio alumnus), Lilian Farahani (Zerlina)
Productie van Staatsoper unter den Linden, Berlijn, in samenwerking met Salzburger Festspiele
Speeldata: 4 (première), 6, 10, 14*, 17, 19, 25 en 28* november, 19.00/*14.00 uur
 
Anansi – wereldpremière in co-productie met Cape Town Opera en Het Nationale Ballet
Neo Muyanga op een libretto van Maarten van Hinte
Het Balletorkest
Regie: Kenza Koutchoukali
Choreografie Shailesh Bahoran
Cast: o.a. Zwakele Tshabalala (Anansi), Katia Ledoux (Makuba), Claron McFadden (Princess Vixen), Martin Mkhize (Snake the Serpent, DNO studio alumnus), zangers van Cape Town Opera en danser van de Junior Company van Het Nationale Ballet
Speeldata: 13 (première), 20, 21* en 21 november, 19:00 uur/*13.30 uur
 
La traviata - nieuwe productie voor DNO
Giuseppe Verdi
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Andrea Battistoni
Regie: Tatjana Gürbaca
Cast: Mané Galoyan (Violetta), Bogdan Volkov (Alfredo), George Petean (Giorgio Germont)
Originele productie van Den Norske Opera, Oslo
Speeldata: 4, 8, 12*, 17, 20, 23 en 26* december, 19.30/*14.00 uur
 
Le lacrime di Eros - wereldpremière
Jacopo Peri, Giulio Caccini, Claudio Monteverdi, Luca Marenzio, Emilio de Cavalieri, Cristoforo Malvezzi, Lorenzo Allegri in dialoog met de hedendaagse elektronische componist Scott Gibbons
Koor en orkest: Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon
Concept, regie, decor, kostuums en licht: Romeo Castellucci
Cast: Huw Montague Rendall, Mariana Flores, Lucile Richardot, Zachary Wilder, Nahuel di Pierro
Speeldata: 20 (première), 22, 24, 26, 28 en 30* januari, 20.00/*14.00 uur
 
Salome - reprise
Richard Strauss
Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Lahav Shani
Regie: Ivo van Hove
Cast: Jennifer Holloway (Salome, DNO debuut), Brian Mulligan (Jochanaan, roldebuut)
Speeldata: 29 januari, 1, 3, 6*, 9, 12,14 februari, 20.00/*14.00 uur
 
OPERA FORWARD FESTIVAL 2022
maart 2022
 
Eurydice – Die Liebenden blind - wereldpremière
Manfred Trojahn (compositie-opdracht van De Nationale Opera
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Erik Nielsen
Regie: Pierre Audi
Cast: Andrè Schuen (Orpheus), Julia Kleiter (Eurydice), Thomas Oliemans (Pluto), Katia Ledoux (Proserpina)
Speeldata: 5 (première), 8, 10, 13*, 15 en 17 maart, 19.30/*14.00 uur
 
[Collective Works] - wereldpremière
Asko | Schönberg o.l.v. Manoj Kamps
Regie: Lisenka Heijboer Castañón
Speeldata: maart 2022
 
Orphée | L'Amour | Eurydice - wereldpremière in co-productie met Nederlandse Reisopera en Opera Zuid
Christoph W Gluck / Zbigniew Wolny
Regie: Robin Coops
Cast: Lucas van Lierop (alumnus DNO Studio)
Speeldatum: maart 2022
 
Denis & Katya - Nederlandse première, nieuwe productie voor DNO
Philipp Venables
Regie: Ted Huffman
Cast: De Nationale Opera Studio
Musici van het Residentie Orkest
Originele productie Opera Philadelphia, Music Theatre Wales en Opéra Orchestre National de Montpellier
Speeldata: maart 2022
 
Tosca - nieuwe productie
Giacomo Puccini
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Lorenzo Viotti
Regie: Barrie Kosky
Cast: Malin Byström (Tosca), Joshua Guerrero (Cavaradossi), Gevorg Hakobyan (Scarpia)
Speeldata: 12 (première), 15, 18, 21, 24*, 28 april, 1*, 3 en 6 mei, 19.30/*14.00 uur
 
Anna Bolena - nieuwe productie in co-productie met Palau de les Arts Reina Sofia, Valencia en Teatro di San Carlo, Napels
Gaetano Donizetti
Nederlands Kamerorkest o.l.v. Enrique Mazzola
Regie: Jetske Mijnssen
Cast: Marina Rebeka (Anna Bolena), J'Nai Bridges (Giovanna), Ismael Jordi (Lord Riccardo Percy) en Evgeny Stavinsky (Enrico VIII)
Speeldata: 7 (première), 10, 12, 15*, 18, 21, 26 en 29* mei, 19.00/*14.00 uur
 
Der Freischütz - nieuwe productie in kader van het Holland Festival
Carl Maria von Weber
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Minasi
Regie, decor, kostuums en licht: Kirill Serebrennikov
Cast: o.a. Johanni van Oostrum (Agathe), Benjamin Bruns (Max)
Speeldata:  3 (première), 7, 9, 12*, 14, 18, 21 en 25 juni, 19.30/*14.00 uur


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links