Multimedia

All of Bach (2)

 

© Siebe Riedstra, december 2014

 

Hij komt! Drie Adventscantates

Bach: Schwingt freudig euch empor BWV 36 - Nun komm' der Heiden Heiland BWV 61 - Nun komm' der Heiden Heiland BWV 62

Zsuzsi Tóth (sopraan), Barnabás Hegyi ( altus ), Nicholas Mulroy (tenor), Peter Harvey (bas),
De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven

http://allofbach.com/nl/bwv/bwv-36/

http://allofbach.com/nl/bwv/bwv-61/

http://allofbach.com/nl/bwv/bwv-62/

Live-opname: 30 november 2013, Waalse Kerk, Amsterdam

 


'All of Bach' is een prachtig initiatief van de Nederlandse Bachvereniging: alle werken van Johann Sebastian Bach in beeld en geluid en in eigen uitvoeringen beschikbaar stellen op internet. Zonder drempel - je hoeft je niet eens aan te melden. Iedere vrijdag wordt een BWV nummer aan de collectie toegevoegd, en in 2021, wanneer de Bachvereniging honderd jaar bestaat, moet het werk voltooid zijn. Een reuzenklus die een berg geld kost. Dat kan door de genereuze deelname van Beheersmaatschappij Amerborgh en de man die het kapitaal van Amerborgh bijeenbracht, Alex Mulder. Vroeger ging Mulder met een bus vol vrienden van zijn huis naar Naarden om de Mattheuspassion bij te wonen. Tegenwoordig komt de Bachvereniging naar de Concertzaal die hij in zijn tuin heeft laten bouwen, en daar mag best wat tegenover staan. U en ik plukken er de vruchten van.

Afgelopen vrijdag 5 december was het de beurt aan Cantate 62, Nun komm der Heiden Heiland. Een toepasselijke keuze zo vlak na de eerste Adventszondag, en de laatste van een drietal cantates dat op 30 november 2013 tot klinken kwam in de Waalse Kerk te Amsterdam. Verenigd onder het motto 'Hij komt!' en alle drie gecomponeerd voor de eerste zondag van Advent. Cantate 36 'Schwingt freudig euch Empor' is met zijn exuberante aanvangskoor ideaal om een concert mee te openen. Dat deze cantate oorspronkelijk een wereldlijke bestemming had druipt van de noten af, en dat Bach trots was op zijn schepping blijkt wel uit het feit dat hij de oorspronkelijke wereldlijke versie twee maal opnieuw gebruikte alvorens er een kerkelijke bestemming aan te geven. De voorlaatste aria voor sopraan en gedempte viool Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen - is een van Bachs kroonjuwelen. Zoals gebruikelijk weet Jos van Veldhoven een en ander uiterst boeiend toe te lichten. Bovendien zien we in een kort filmpje hoe de communicatie tussen organist Leo van Doeselaar en het gezelschap beneden verloopt. Continuospelers Pieter Jan Belder en Siebe Henstra leggen uit hoe de hiëroglyphen in hun partij voor verwarring kunnen zorgen.

Cantate 61 en 62 zijn beide gebaseerd op het Lutherlied Nun komm der Heiden Heiland, en wat bescheidener van omvang. Opvallend aan BWV 61 is het openingsdeel, dat geschreven is in de instrumentale vorm van een Franse Ouverture, dezelfde vorm waarin ook alle openingsdelen van Bachs Zes Orkestsuites gegoten zijn - die daarom ook als Ouvertures door het leven gaan. Beluistering van dit deel roept dezelfde gevoelens op als het openingskoor van Cantate 146, in zijn instrumentale vorm bekend is als het klavierconcert BWV 1052. Je kunt eigenlijk wel raden dat de instrumentale versie als eerste het licht zag.

De uitvoeringen hebben het uitstekende niveau dat we van de Bachvereniging gewend zijn en aan de beeld- en geluidsregistratie is de grootst mogelijke zorg besteed. Het publiek houdt zich muisstil, en gelukkig is het applaus smaakvol achterwege gelaten. Maar een luid en duidelijk bravo mag hier alsnog weerklinken.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links