Zinvol programmeren


Recent verschenen Forums Lezersforum Zinvol programmeren

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #987 Reageer
      Ad van Loon
      Gast

      Beste Redactie. Wat is de zin van progressief t.o.v. tradtioneel programmeren? Wat is de meerwaarde daarvan? Ik ben benieuwd! Vr.gr. Ad van Loon

    • #994 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Goede morgen, Ad.

      De ‘oude’ muziek in het perspectief van de ‘nieuwe’ muziek zetten, en (dus ook) omgekeerd. Het aloude model is die van de sandwichconstructie. Het vraagt een zinvol ontwerp, de acceptatie door musici en publiek en de wil om dat ontwerp gestaag te ontwikkelen. Niet zozeer om hier nu concreet voorbeelden van dergelijke programma’s te noemen (op onze site is dat overigens meerdere malen gedaan, door collega Maarten Brandt die ‘daarvoor heeft doorgeleerd’). Wat niet wil zeggen dat een avondvullend programma niet uit moderne of eigentijdse muziek zou mogen bestaan. De sandwichconstructie heeft in ieder geval het grote voordeel van oriëntatie en – belangrijker nog – heroriëntatie voor musici en bezoekers. Er wordt met andere oren naar het oude en het nieuwe geluisterd als we inzien dat het geen eilanden op zichzelf zijn. Dat past ook in de waardering van de muziekgeschiedenis als geheel. Ik herinner me Bruno Maderna die Monteverdi gewoon tussen nieuwe muziek plaatste; en het werkte. Maar het impliceert wel dat dergelijke sandwichprogramma’s niet kunnen worden samengesteld door een willekeurige passant, maar door een ‘echte’ programmeur die de muziekhistorie met zijn ettelijke kruisverbanden op zijn duimpje kent. Ik vrees wel dat deze expertise min of meer is uitgestorven door gebrek aan emplooi. Maar zonder vernieuwing gaat het niet. Kijk maar eens naar De Nationale Opera en wat Pierre Audi daar op dit gebied heeft klaargespeeld. Daarvan dacht men in eerste instantie: dit gaat zo niet werken. Maar het werkte. Onlangs is DNO uitgeroepen tot het beste, maaar ook het meest vernieuwende operahuis van dit jaar; en niet eens op basis van die sandwichconstructie 9want die werkt in de opera uiteraard niet: een opera is meestal avondvullend).

      Groet,
      Aart

    • #1007 Reageer
      Ronald Staal
      Gast

      Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.

    • #1008 Reageer
      Victor Swets
      Gast

      Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.

    • #1009 Reageer
      Victor Oudenaerden
      Gast

      Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.

    • #1010 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dat zijn geen symfonieorkesten. Ze ‘bedienen’ (dus) een ander repertoire. Appels en peren laten zich lastig vergelijken.

      • #1018 Reageer
        Maarten Brandt
        Gast

        Het ensemblepubliek is een deelpubliek dat in verhouding tot het publiek dat de symfonieorkesten bezoekt, heel klein is. Binnen de arena van de symfonieorkesten wordt men echter met een steeds meer krimpender repertoire geconfronteerd waarbinnen de eigentijdse muziek in het algemeen en die van Nederlandse bodem de sluitpost vormen, gesteld als dit repertoire al wordt gespeeld wat nauwelijks het geval is.

Weergave van 5 reactie threads
Reageer op: Zinvol programmeren
Je informatie: