Recent verschenen › Forums › Lezersforum › Zinvol programmeren
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door opusklassiek.
-
AuteurBerichten
-
-
Ad van LoonGast
Beste Redactie. Wat is de zin van progressief t.o.v. tradtioneel programmeren? Wat is de meerwaarde daarvan? Ik ben benieuwd! Vr.gr. Ad van Loon
-
opusklassiekSleutelbeheerder
Goede morgen, Ad.
De ‘oude’ muziek in het perspectief van de ‘nieuwe’ muziek zetten, en (dus ook) omgekeerd. Het aloude model is die van de sandwichconstructie. Het vraagt een zinvol ontwerp, de acceptatie door musici en publiek en de wil om dat ontwerp gestaag te ontwikkelen. Niet zozeer om hier nu concreet voorbeelden van dergelijke programma’s te noemen (op onze site is dat overigens meerdere malen gedaan, door collega Maarten Brandt die ‘daarvoor heeft doorgeleerd’). Wat niet wil zeggen dat een avondvullend programma niet uit moderne of eigentijdse muziek zou mogen bestaan. De sandwichconstructie heeft in ieder geval het grote voordeel van oriëntatie en – belangrijker nog – heroriëntatie voor musici en bezoekers. Er wordt met andere oren naar het oude en het nieuwe geluisterd als we inzien dat het geen eilanden op zichzelf zijn. Dat past ook in de waardering van de muziekgeschiedenis als geheel. Ik herinner me Bruno Maderna die Monteverdi gewoon tussen nieuwe muziek plaatste; en het werkte. Maar het impliceert wel dat dergelijke sandwichprogramma’s niet kunnen worden samengesteld door een willekeurige passant, maar door een ‘echte’ programmeur die de muziekhistorie met zijn ettelijke kruisverbanden op zijn duimpje kent. Ik vrees wel dat deze expertise min of meer is uitgestorven door gebrek aan emplooi. Maar zonder vernieuwing gaat het niet. Kijk maar eens naar De Nationale Opera en wat Pierre Audi daar op dit gebied heeft klaargespeeld. Daarvan dacht men in eerste instantie: dit gaat zo niet werken. Maar het werkte. Onlangs is DNO uitgeroepen tot het beste, maaar ook het meest vernieuwende operahuis van dit jaar; en niet eens op basis van die sandwichconstructie 9want die werkt in de opera uiteraard niet: een opera is meestal avondvullend).
Groet,
Aart -
Ronald StaalGast
Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.
-
Victor SwetsGast
Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.
-
Victor OudenaerdenGast
Er wordt in ons land best veel aan nieuwe muziek gedaan, door o.a. Nieuw Ensemble en het Asko|Schönberg. Dat zijn bovendien bepaald geen kleine jongens. We hoeven dus niet al te veel te klagen, denk ik zo.
-
opusklassiekSleutelbeheerder
Dat zijn geen symfonieorkesten. Ze ‘bedienen’ (dus) een ander repertoire. Appels en peren laten zich lastig vergelijken.
-
Maarten BrandtGast
Het ensemblepubliek is een deelpubliek dat in verhouding tot het publiek dat de symfonieorkesten bezoekt, heel klein is. Binnen de arena van de symfonieorkesten wordt men echter met een steeds meer krimpender repertoire geconfronteerd waarbinnen de eigentijdse muziek in het algemeen en die van Nederlandse bodem de sluitpost vormen, gesteld als dit repertoire al wordt gespeeld wat nauwelijks het geval is.
-
-
-
AuteurBerichten