Tijl Beckrand in de voetsporen van Bach


Recent verschenen Forums Lezersforum Tijl Beckrand in de voetsporen van Bach

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #6268 Reageer
      J.P. Desmont
      Gast

      In de derde aflevering loopt Tijl over de Lüneburger Heide en passeert achteloos het gebied waar bijna 75 jaar geleden een van de meest verschrikkelijke nazikampen werd bevrijd: Bergen Belsen. Maar geen woord daarover. In Leipzig slaat hij de Nikolaikerk over, waarover uw Aart van der Wal zoveel boeiende dingen heeft geschreven. Een heel belangrijke werkplek voor Bach. En dan spreekt Tijl geen letter Duits, en kwakkelig Engels. Terwijl de antwoorden natuurlijk in keurig Duits volgen. Wat een slechte serie is dit zeg!

    • #6269 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Tijl had het voormalige concentratiekamp zeker kunnen noemen (al betreft het een muziekprogramma). En inderdaad, de Nikolaikerk speelde in Bachs Leipziger periode een zeer belangrijke rol. Waarom uitgerekend deze kerk niet aan bod kwam is mij evenmin duidelijk, al geldt voor iedere documentairemaker dat er keuzes moeten worden gemaakt. Daarop achteraf kritiek leveren heeft wat dit betreft weinig zin.

      Dat Tijl Beckrand zich bedient van de Engelse taal heb ook ik als storend ervaren omdat het afbreuk doet aan het sfeerbeeld dat hij met veel moeite heeft getracht te creëren. Waarbij u zich wel dient te realiseren dat hij uit de popscene afkomstig is.

      Ik denk dat de winst van deze serie zit in de propagandafunctie ten gunste van Bach en zijn muziek. Niet zozeer in de kwaliteit ervan. En anders geeft hij wel het goede voorbeeld van ‘veel bewegen’, want 400 km is niet niks (als hij onderweg tenminste niet stiekem gebruik maakt van andere vervoermiddelen…) Dit programma had zeker door de Nederlandse Hartstichting mede ondersteund kunnen worden…

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Tijl Beckrand in de voetsporen van Bach
Je informatie: