Tijl had het voormalige concentratiekamp zeker kunnen noemen (al betreft het een muziekprogramma). En inderdaad, de Nikolaikerk speelde in Bachs Leipziger periode een zeer belangrijke rol. Waarom uitgerekend deze kerk niet aan bod kwam is mij evenmin duidelijk, al geldt voor iedere documentairemaker dat er keuzes moeten worden gemaakt. Daarop achteraf kritiek leveren heeft wat dit betreft weinig zin.
Dat Tijl Beckrand zich bedient van de Engelse taal heb ook ik als storend ervaren omdat het afbreuk doet aan het sfeerbeeld dat hij met veel moeite heeft getracht te creëren. Waarbij u zich wel dient te realiseren dat hij uit de popscene afkomstig is.
Ik denk dat de winst van deze serie zit in de propagandafunctie ten gunste van Bach en zijn muziek. Niet zozeer in de kwaliteit ervan. En anders geeft hij wel het goede voorbeeld van ‘veel bewegen’, want 400 km is niet niks (als hij onderweg tenminste niet stiekem gebruik maakt van andere vervoermiddelen…) Dit programma had zeker door de Nederlandse Hartstichting mede ondersteund kunnen worden…