Radio 4 is ernstig versnipperd


Recent verschenen Forums Lezersforum Radio 4 is ernstig versnipperd

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #4928 Reageer
      Flip Schalie
      Gast

      Dag beste Redactie,

      Ik geef hierbij blijk van mijn voortdurende ergenis over het ‘plaatje-met-een-praatje'(vaak ook praatje-met-een-plaatje’) beleid van de programmamakers van Radio 4. Het is een ware verschrikking geworden. Zo had de oorspronkelijke bedenker en oprichter van deze zender, Theo olof, het toch niet bedoeld?

      Zeker, er zijn vaste programmaonderdelen, maar daarin worden de luisteraars vrijwel alleen ‘getrakteerd’ op fragmenten. Neem ‘De Klassieken’ als schoolvoorbeeld. De enige uitzondering zijn (wel of niet uitgestelde) live-concerten en andere live-evenementen, maar die zijn verhoudingsgewijs met een lantaarntje te zoeken. Het enige echte hoogtepunt dat me op dit moment te binnen schiet is de vast geprogrammeerde NTR Zaterdagmatinee vanuit het Concertgebouw in Amsterdam.

      En over de wijze waarop presentatoren met de naamgeving van muziek en uitvoerenden omgaan wil ik het al helemaal niet hebben. Ze kennen het metier blijkbaar niet goed genoeg en zijn daarop waarschijnlijk niet geselecteerd.

      Wát een treurigheid!

      Met hartelijke groeten,
      Flip Schalie (intensief Spotify-gebruiker)

    • #4929 Reageer
      opusklassiek
      Gast

      Geachte heer Schalie,

      Ik begrijp uw ergernis maar het is eigenlijk te simpel om het (alsnog) te vermelden: het is alleen maar een kwestie van FORMAT. Het is het FORMAT dat bepaalt hoe wordt geprogrammeerd en welke presentatoren daarvoor het meest geschikt zijn. Het zijn de uitkomsten van het luister- en adverteerdersonderzoek die daarbij als rode draad fungeren; en dus niet wat u, als individu, het liefst zou willen horen.

      Wat u in uw forumbericht heeft aangekaart is uiteraard niet nieuw. Sterker nog, de problematiek is zo langzamerhand zo oud als de weg naar Kralingen. Maar het is nu eenmaal het FORMAT dat rang- en pikorde bepaalt. Terwijl de radio als medium bovendien de grootste moeite heeft om nog voldoende publiek te (blijven) trekken. Alternatieven zijn er inmiddels in overvloed. De radio als medium kan zich, wat de klassieke muziek betreft, nog het beste ‘bewijzen’ in de auto e.d. Thuis zijn er veel betere opties die de radio in de schaduw stellen. Maar voor de luistercategorie die primair is geïnteresseerd in muzikaal behang is Radio 4 ongetwijfeld een uitstekend medium dat in die behoefte voorziet. Zoals Classic FM en onverschillig welke andere zender dit eveneens doet. Het is een beeld dat we ook over onze landsgrenzen zien. Zelfs BBC3 biedt allang niet meer de kwaliteit van weleer.

      Het is een neergaande trend die niet te stoppen of te veranderen valt. En daarmee een van de vele.

      PS: Het heeft geen zin om de omroep hierover rechtstreeks te benaderen. Het beeld zal er echt niet door gaan kantelen. Het is immers het FORMAT dat de marsroute bepaalt. Differentiatie en kwaliteit hebben daarin slechts een bescheiden rol toebedeeld gekregen. Het is niet meer dan een voorbeeld van gemankeerd omroepbeleid.

      Groetend,
      Aart van der Wal

    • #4934 Reageer
      Jacques Smeets
      Gast

      Zeer geachte redactie.

      Versnippering vindt in alle media plaats, dus ook op Radio4. Ik luister geregeld, maar inderdaad, het merendeel in de auto.
      Thuis maak ik de keuze uit Radio 5, Radio 1(België), WDR 4 (Duitsland) en af en toe de regionale/lokale zender.
      Het lijkt wel of alles en iedereen hetzelfde format hanteert. Kan oom bijna niet anders, immers alle programma’s worden regelmatig onderbroken door reclame, nieuws dan wel verkeersinformatie. Wij accelereren onze levenswijze massaal naar ongekende snelheid, dat gebeurt ook met alles wat wij via alle mediavormen tot ons nemen.

      Ik begrijp heel goed dat de tijd niet meer terugkeert waar je uitgebreide informatie kreeg over uitvoerenden, over het te luisteren werk etc. binnen de klassieke muziek. Op de Duitse radio is dat nog het geval, daar neemt men nog de tijd om mensen te informeren. Versnippering vindt daar ook plaats, maar dat geldt meer voor de lichtere vormen van muziekzenders.

      Wat je wel ziet is dat m.n. in Nederland presentatoren (dat zijn voor mij geen dj’s) erg opportunistisch meegaan met de ontwikkelingen. Radio 2 was lange tijd erg populair. Toen deze in snel tempo afnam en men erachter kwam dat Radio Nostalgia veranderde in Radio 5 en opeens sterk in populariteit steeg, stapte de een na de ander over. Toen het nog Radio Nostalgia was hoorde je bijna geen gepraat tussen de muziek door, maar toen de Arbeidsvitaminen overgenomen waren, kwam opeens Hans Schiffers over om dat programma te presenteren met een hoop geklets en spelletjes tussen de nummers door. Dat gold ook voor Bert Kranenbarg en nog een aantal anderen. De kletsmajoors van Radio 2 hebben zich weer teruggevonden bij Radio 5.

      Kortom.
      Radio zal wel blijven, maar de kletsmajoors ook.

    • #4948 Reageer
      Rudolf Pieper
      Gast

      Met veel plezier luister ik schaamteloos naar radio 4,al vele jaren lang.Het kan zijn dat ik geen smaak heb (kijk bv schaamteloos naar Boer zoekt vrouw)Dat zal wel,ik ben geen snob.Op het internet zijn honderden klassieke zenders die dag en nacht te beluisteren zijn.Keus te over.Men wordt toch niet gedwongen,om met tegenzin naar radio 4 te luisteren?Dus niet blijven zeuren,al jaren lang!Kop op!

    • #4949 Reageer
      Jan-Pieter van Waasbergen
      Gast

      Ben het niet eens met de stelling.
      Luister met heel veel plezier naar radio 4 elke dag!, wat een onzin dat het versnipperd is….voor elk wat wils, geen eenheidsworst, dat is toch mooi? Neem bv elke ochtend: de ochtend van 4, kan zich goed meten met nieuwszender radio 1, tussendoor ook nieuwsberichten (die ik als luisteraar ook wil horen) zonder te hoeven schakelen met radio 1. Programma Muziekfabriek, heel leuk programma, even tijdens mijn lunch of onderweg in de auto ontspanning en prima presentatie van Sander en Carine. Eind van de middag Podium, nieuwe cd s besprekingen. Passagio, prima programma. Af en toe een thema op radio 4, ook goed voor de afwisseling bv film muziek week. De term Muziek komt bij je binnen vind ik veel krachtiger dan Klassiek leeft op 4, muziek komt bij je binnen daarin zit een term muziek raakt je hart in plaats van muziek leeft op 4, ja dat is leuk maar ik wil dat muziek bij me binnen komt. Dus wat mij betreft (persoonlijke mening) niets veranderen aan de stijl van radio 4! Ik geniet ervan en de muziek komt bij me binnen.

    • #4950 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Vandaar ook het gekozen format! Uw mening – en daarmee die van vele anderen – past er naadloos in.

    • #6009 Reageer
      René Vermunt
      Gast

      Heb een weekje Radio 4 beluisterd: 5x Adagietto uit Mahler 5, 8x Langzame deel Dvorak 9, 4x een deel uit de symfonie van Bizet (waarvan 3x de (mooie!) uitvoering van het Concertgebouworkest onder Haitink).
      Die (delen van) werken hoef ik dus de rest van mijn leven niet meer te beluisteren (en heb daar na deze week ook absoluut geen behoefte meer aan)
      Bovendien geleerd dat ik de namen van veel componisten en uitvoerende musici alsmede allerlei muziektermen altijd volledig fout heb uitgesproken. Net als de meeste mensen, waaronder ook vroegere radiopresentatoren.

    • #6012 Reageer
      opusklassiek
      Gast

      Dag René,

      Ik vermoed dat er ‘cijferangst’ bij Radio 4 heerst ofwel de afname van de luisterdichtheid en daarmee ook de reclame-inkomsten. Uit verschillende interviews met medewerkers van de zender is al eerder duidelijk van een koerswijziging gebleken: meer ‘music for the millions’, meer aandacht voor lichtvoetige verstrooiing, minder ‘zware kost’ en een toename van het aantal oppervlakkige formats. Wat is gebleven zijn de vele concerten op de meest uiteenlopende locaties (wat op zich uiteraard uitstekend is: de radio moet een staalkaart bieden van het vaderlandse concertleven (uitgebreid met de overname van buitenlandse concert- en andere evenementen). En gelukkig is er ook aandacht voor moderne en eigentijdse muziek. Dat houdt de gesignaleerde versnippering weliswaar niet tegen, maar wel vormen die concerten nog steeds een min of meer vast baken in de strijd om de luisteraar en de daarmee verband houdende verrommeling.

      De vraag mag worden gesteld: is er voor Radio 4 in de huidige vorm überhaupt nog toekomst? Niet alleen zijn er andere vaderlandse zenders die zich met klassieke muziek bezighouden, maar ook vanuit het buitenland is het aanbod in de laatste jaren – mede dankzij internet – aanzienlijk toegenomen. En dan zijn er nog de muziekstreamingdiensten die om de gunst van de luisteraar dingen, met als belangrijk voorbeeld dat hij of zij een speellijst aan de hand van de eigen voorkeuren kan samenstellen.

      Kortom, ik zie het zeker voor Radio 4 op termijn somber in.

      Hartelijke groet,
      Aart van der Wal

    • #8019 Reageer
      Willem van Dongen
      Gast

      Beste,
      Ik heb altijd met veel plezier naar radio4 geluisterd maar sinds enige tijd is de pret er geheel van af. Veel gepraat en wat voor mij erger is heel veel (koor)zang.
      De laatste tijd staat het geluid meer uit dan aan.
      Smaken verschillen natuurlijk maar ik zal mijn heil elders gaan zoeken.
      Met vriendelijke groet
      Willem van Dongen

    • #8021 Reageer
      opusklassiek
      Gast

      Geachte heer Van Dongen,

      U heeft geen enkele invloed op de radioprogramma’s, los van de gekozen zender. Programma’s worden gemaakt door programmamakers en van hun voorkeuren/keuzes bent u als luisteraar afhankelijk. Er zijn betere opties: Spotify, Tidal, Qobuz, enz., maar ook uw eigen cd-verzameling. Dan houdt u het muziekheft zelf in de hand.

      Vr. gr.
      Aart van der Wal
      https://www.opusklassiek.nl

Weergave van 9 reactie threads
Reageer op: Reactie #4934 in Radio 4 is ernstig versnipperd
Je informatie:




Annuleren