Podium Witteman en Dutilleux/Mahler/Gergiev in Rotterdam


Recent verschenen Forums Lezersforum Podium Witteman en Dutilleux/Mahler/Gergiev in Rotterdam

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren geleden door Henry Ravers.
Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #3993 Reageer
      Diane Klis
      Gast

      Dag redactie!

      Twee onderwerpen maar liefst! Ik begin met Podium Witteman, waarvan ik mij echt serieus afvraag of dit niet teveel een promotieprogramma is geworden, met een sterk commercieel tintje. En dan Mahler en Dutilleux vrijdagavond in Rotterdam. Ik las de recensie van Joep Stapel in de NRC (op het web) en die van u, en zag GEEN overeenkomsten. Zelf was ik er ook en het viel me vies tegen. Ik neig eerder naar uw recensent dan naar heer Stapel (die overigens fors blunderde in een recensie: u heeft daar niet alleen aandacht aan besteed, maar ook de muziekessayist Bas van Putten).

      Dit wilde ik aan u even kwijt.

      Met de best denkbare groeten van Diane Klis

    • #4004 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag mevrouw Klis!

      PODIUM WITTEMAN
      Natuurlijk ligt het voor de hand om in het tv-programma Podium Witteman een commercieel sausje te verwachten, maar ik meen dat daarmee op zich niets mis is. U moet vooral niet vergeten dat veel musici geen vaste contracten of arbeidsovereenkomsten hebben en dat zij zich in het dagelijks brood moeten voorzien door middel van ‘schnabbelen’. Zij zijn veelal niets anders dan zzp’ers en als u de discussies hierover op radio en tv en in de kranten hebt gevolgd weet u dat dit niet bepaald een groep is die het financieel gemakkelijk heeft. En u weet dan ongetwijfeld wie daarin met name de hand heeft gehad. Politiek is en blijft een merkwaardig spelletje…
      Ik denk ook niet dat een ensemble als Fuse vandaag de dag zoveel werk heeft als het in Podium Witteman niet daartoe veel kansen heeft gehad. Je hoeft geen opportunist te zijn om daarvan met gulle hand te profiteren!
      Podium Witteman is in de eerste plaats een amusementsprogramma dat (mede) tot doel heeft degenen die weinig tot niets van klassieke muziek weten, te stimuleren om zich in dit bijzondere domein te (gaan) verdiepen. Meer moet men er ook niet van verwachten. Wie meer wil kan elders uitstekend terecht, en dan met name bij de virtuele media (internet). Of men gaat naar een bibliotheek, enz.
      Dat het bijzonder goede NTR Podium programma op de zondagmiddag plaats heeft moeten maken voor Podium Witteman mag hier overigens niet onvermeld blijven. Het verschil is binnen de gegeven context trouwens evident: NTR Podium was nu juist bedoeld voor een andere doelgroep dan Podium Witteman. Dus waarom het moest sneuvelen… Ik houd het maar op de nukken van de toenmalige netmanager…

      RECENSIES
      Ik las met u de recensie van Joep Stapel, maar eerlijk gezegd heb ik niet de behoefte om daarop commentaar te leveren. Trouwens, dat is in ons metier ook niet gebruikelijk, want het wordt algauw als nestbevuiling gezien. Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat mijn ‘beleving’ heel anders was dan die van Stapel.

      Ik wens u nog een fijne dag toe.

      Met hartelijke groet,
      Aart van der Wal

    • #4120 Reageer
      Henry Ravers
      Gast

      Het besef om professionele musici naar rato te betalen lijkt verder weg dan ooit. Wij beschikken in den lande over uitstekende , veelal hoog geschoolde musici, die niets meer en vooral niets minder behoren te verdienen dan een minstens modaal salaris! Waar is ons cultuur besef gebleven? De grote meesters zijn veelal in armoede gestorven, wist men veel? Wij weten nu wel hoe de vork in de steel zit! Laat ons handelen; men verdiend het ten ene male meer dan het graaien in de bankensector. Wellicht is een protestconcert op de Zuid-as een idee? Trekt zeker alle aandacht, die men wel Jan gebruiken…

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #4120 in Podium Witteman en Dutilleux/Mahler/Gergiev in Rotterdam
Je informatie:




Annuleren