Phion – Reactie van een orkestlid op artikel van Maarten Brandt

Recent verschenen Forums Lezersforum Phion – Reactie van een orkestlid op artikel van Maarten Brandt

• Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door Maarten Brandt.
Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
      Marte Straatsma
      Gast

Het begon wel grappig, het laatste artikel van Maarten Brandt over de nieuwe naam van Het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest ‘Phion’. Een medicijncentrum met dezelfde naam werd aangehaald met een leuk plaatje erbij en een voedingssupplement die zou helpen om de weerstand te bevorderen. Even verder lezend echter bekroop mij een beetje een naar gevoel. Het bleek niets anders dan een bittere column over de nieuwe naam van HGO en OvhO door de heer Brandt.
      Iedereen mag zijn mening hebben, maar doe het dan wel op een eerlijke manier. Ten eerste worden alleen de voorstanders van de nieuwe naam met naam en toenaam benoemd. De tegenstanders kunnen zich wentelen in anonimiteit, zijn niet te achterhalen en dus niet te verifiëren. Ten tweede zet Maarten Brandt iedereen die een andere mening is toegedaan weg als ‘debiel’ onder het kopje ,debilisering’. Daarmee snoert hij wat gematigdere lieden de mond en maakt het bijkans onmogelijk om op volwassen en normale manier met elkaar in discussie te gaan. De manier van Maarten Brandt om zijn mening en ongerief te spuien en zijn gelijk op te eisen komt op mij nogal sensatiebelust over door zinnen als ‘dit bekt toch voor geen meter’ en ‘degenen die dit bedenken moeten toch aan een cerebrale dwarslaesie van ongekende afmeting lijden’.

Nieuwe namen stuiten altijd op verzet, dat snap ik best. Maar bekijk het eens zo: Enzo Ferrari wilde aanvankelijk zijn auto’s anders noemen en had allemaal andere namen bedacht, iets wat je je nu niet voor kan stellen. Waarom kunnen we ons dat niet voorstellen? Omdat het mooie auto’s zijn en het merk nu een begrip is.
      Ik was ook niet direct kapot van de nieuwe naam, maar een paar dagen later snap ik hem beter en denk ik dat het kan werken. Laat Phion ook een begrip worden. Proef de naam. Laat hem een paar keer over de tong gaan. Niet als een zure wijnazijn zoals Maarten Brandt dit deed en doet, maar als een neutrale smaak zoals water. Geef het een kans, laat het bezinken.
      U heeft een jaar de tijd om te wennen. Bovendien; het gaat tenslotte om de muziek en die zal blijven klinken zoals u het van ons gewend bent.

Marte Straatsma
      Violiste Phion

• #6200 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

Beste mevrouw Straatsma,
      Hartelijk dank voor uw welgemeende reactie. Ik vind uw vergelijking met automerken nogal arbitrair. En dat ik de naam Phion als zure wijnazijn over mijn tong heb laten gaan. Dat klopt als een bus. Maar we hebben het hier niet over automerken, maar over een van de mooiste kunsten: de klassieke muziek. En die moet als een topwijn over de tong gaan. En nog even over Phion, toegegeven geen zelfstandig naamwoord, maar een afkorting. Hoe dan ook de uitspraak is ‘Fion. Weet u wat dat in het Frans betekent? Nee waarschijnlijk. Als u dat wel zou weten dan zou u het met mij eens zijn dat dit niet kan. Een fijne avond
      Maarten Brandt

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Phion – Reactie van een orkestlid op artikel van Maarten Brandt
Je informatie: