Opus Klassik versus Opus Klassiek?


Recent verschenen Forums Lezersforum Opus Klassik versus Opus Klassiek?

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #6221 Reageer
      Erik Bourguignon
      Gast

      Gisteravond op ZDF de uitreiking van de ‘awards’ gezien en gehoord. Opus Klassik is in Duitsland de opvolger van Echo (dat een paar jaar geleden door antisemitische perikelen vroegtijdig ter ziele is gegaan). De Duitse naam lijkt verdraaid veel op de Nederlandse, waarvan ik mij afvraag of de oosterburen de naam niet een beetje van jullie hebben gepikt???

      Het was kwalitatief een slecht programma, met als dieptepunt 2 Schumannliederen gezongen door Christian Gerhaher. Hij was slecht bij stem. En Levit kwam met het eerste deel van de al even afgezaagde Mondschein-sonate. Mevrouw Leenaerts is in de voetsporen van onze Remy van Kesteren en Lavinia Meijer getreden en is dus op de populaire toer gegaan. Dat heet bij haar ‘grenzenloos klassiek’. Ottensamer is een groot virtuoos op de klarinet, maar wat een vreselijk ego!

      Enfin, het was net zo’n poppenkast als bij ons Edison Klassiek, zij het dat de Duitsers het nog commerciëler en nog gelikter deden. Met die vréselijke presentatoren. En dan geen ondertiteling weggelegd voor de buitenlandse gasten, maar er in Duitse vertaling doorheen wauwelen. Vréselijk!

      Maar die naam, dat is toch wel raar. Hebben jullie hiertegen niet geprotesteerd? Jullie waren immers veel eerder mede de naam Opus Klassiek!

      Groetend!
      Erik

    • #6223 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Erik,

      Je hebt er zelfs een recensie van gemaakt!

      Natuurlijk heb ik mij, vrijwel direct nadat de naam van de ‘opvolger’ van Echo Klassik bekend werd gemaakt, contact opgenomen met de organisatie en erop gewezen dat de nieuwe naam duidelijk associaties opriep met die van ons. Ik heb er zes mailtjes aan gewijd, maar geen enkele reactie mogen ontvangen.

      Vervolgens heb ik juridisch advies ingewonnen en daarvan begrepen dat ik dan in Berlijn zou moeten gaan procederen. Met onoverzienbare kosten tot gevolg. Terwijl het op de keper beschouwd niet eens nadelig hoeft uit te pakken: Opus Klassik en Opus Klassiek. In ieder geval staat niet a priori vast dat het voor Opus Klassiek tot nadeel leidt. En dus heb ik het er maar bij gelaten.

      Groetend,
      Aart van der Wal

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Reactie #6223 in Opus Klassik versus Opus Klassiek?
Je informatie:




Annuleren