Niveau muziekjournalistiek in de Dagbladen


Recent verschenen Forums Lezersforum Niveau muziekjournalistiek in de Dagbladen

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #785 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Beste lezers van onze site,
      Zoals jullie in mijn bespreking van het nieuwe – en uitstekende – boek Erik Voermans hebben kunnen lezen, is de muziekjournalistiek in ons land wat de dagbladen betreft op sterven na dood. Kunst en amusement zijn gelijkgeschakeld. Klassieke muziek is in de berichtgeving de sluitpost. Valt hier iets aan te doen? Graag jullie mening.

    • #805 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Een nieuwe toetssteen: of en zo ja hoeveel aandacht er wordt gegeven aan de opheffing van het EU Youth Orchestra.

    • #845 Reageer
      Tim van den Berg
      Gast

      Het zou wat mij betreft enorm schelen wanneer de recensies in de landelijke dagbladen kwamen te vervallen en vervangen zouden worden voor informatieve stukken/interviews. Recensies neem ik -gezien de nevenfuncties van de recensenten- überhaupt niet meer serieus. Let wel; dit valt de journalisten niet kwalijk te nemen, er moet immers brood op de plank. Maar wat moet ik met NRC recensies over het Rotterdams Philharmonisch wanneer redacteur Floris Don daar artistiek adviseur en tevens artistiek coördinator van het Gergiev festival is? Of met Trouw schrijfsels van Frederike Berntsen die tevens hoofdredacteur is van Klassieke Zaken, een blad dat zich kenmerkt door het schrijven van louter positieve recensies (logisch, dezelfde klassieke zaken willen cd’s verkopen)? Volgens mij is het anno 2016 volstrekt overbodig om in een landelijk dagblad te verwoorden hoe een concert twee dagen eerder heeft geklonken. Dat lezen we vijf minuten na het wegvallen van het applaus namelijk al wel op Twitter. En paar uur later op het internet (Bachtrack, Place de l’Opera). In plaats van een recensie over de zoveelste uitvoering van … (vul willekeurige compositie uit het ijzeren repertoire in), liever een artikel dat ons informeert over een spannend concert dat een aantal dagen later zal worden uitgevoerd.

      Om positief te eindigen: het was hartverwarmend om te zien dat het recente overlijden van Nikolaus Harnoncourt bij meerdere kranten tot voorpaginanieuws leidde. Er is nog hoop.

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #805 in Niveau muziekjournalistiek in de Dagbladen
Je informatie:




Annuleren