Metadata op CD's


Recent verschenen Forums Lezersforum Metadata op CD's

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #1064 Reageer
      Felix van Boxtel
      Gast

      Goede middag.
      Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar Aart van der Wal meldde de ‘ellende’ rond metadata op de CD. Ik kan me er iets bij voorstellen. Ongeveer drie jaar geleden begon ik met het overzetten van mijn CD-voorraad naar de computer. Ik gebruik(te) daarvoor het programma JRiver, een naar mijn smaak excellent programma (wat wereldwijd door degenen die het weten kunnen wordt bevestigd).
      Na enig vooronderzoek werd het me al snel duidelijk dat het met die metadata op de cd’s veelal niet goed zat. Er kon geen sprake zijn van ‘alleen maar rippen’.
      Alvorens aan die klus te beginnen had ik contact met een aantal ripfirma’s, maar die konden mij – afgezien van de prijs – niet overtuigen. Ik kreeg tenminste geen welwillend oor t.a.v. het ontbreken van die metadata: “Dat zult u zelf moeten invullen”, zo luidde het ‘advies’ Ik had toen nog geen inzicht in het aantal cD’s dat geen of gebrekkige metadata bevatten. Maar na mijn eerste ervaringen was ik er al snel achter dat het een forse stapel moest zijn. Ik besloot de klus zelf te klaren. Heel veel werk, maar ik wilde zelf heer en meester over die metadata zijn; en niet afhankelijk van deze of gene. Ik heb er zeggen en schrijven drie jaar over gedaan alvorens ik met een opgelucht hart een dikke streep kon trekken onder rippen en in0 of aanvullen van de gegevens.
      Wat ik op het gebied van de door de cd-labels ingevoerde metadata heb aangetroffen tart werkelijk iedere beschrijving. ‘Zootje’ is nog vriendelijk gezegd. Wát een onvoorstelbare puinhoop! Van mijn hele voorraad van duizenden cd’s bleek niet meer dan 2% (u leest het goed!) in orde. Hoeveel onzinteksten van al die domme tikgeiten ben ik niet tegengekomen! Hoeveel onzin is er niet opgetekend! Zelfs toplabels als Deutsche Grammophon en Decca maakten er een rotzooi van, terwijl sommige labels helemaal niets invulden. Voorbeeld: ons eigen Channel Classics. Ik zou er dus nog aan toe willen voegen: bezint eer ge begint. Want zonder metadata is het terugzoeken van de muziek een ware crime, of zelfs onmogelijk; hoe goed de zoekmachine van JRiver (100 keer beter dan die van Spotify!) ook werkt.
      Hartelijke groeten van Felix van Boxtel

    • #1065 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Felix. Ik heb er iets over geschreven op Facebook. Dat is alweer een poosje terug. Het is een crime, maar op één punt is sprake van een verzachtende omstandigheid: het rippen is iets van de laatste jaren. De metadata daarvóór waren voor de gebruiker niet zo van belang. Ik weet wel dat die data op het display van de cd-speler kunnen worden getoond, maar de klassieke-muziekliefhebber kon en kan het best zonder die extra informatie stellen. Er is immers het cd-boekje onder handbereik. Maar het is inderdaad zo dat de labels er tot de dag van vandaag merendeels met de pet naar gooien. Een verbetering zie ik niet.
      Groetend,
      Aart

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Reactie #1065 in Metadata op CD's
Je informatie:




Annuleren