KCO kan "Silhouetten" van Leo Smit nu in een context plaatsen


Recent verschenen Forums Nieuwsforum KCO kan "Silhouetten" van Leo Smit nu in een context plaatsen

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Koninklijk Concertgebouworkest 9 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #1521 Reactie

    Koninklijk Concertgebouworkest

    HET RAADSEL VAN SILHOUETTEN IS OPGELOST!
    Koninklijk Concertgebouworkest kan compositie van Leo Smit nu in een context plaatsen

    Het Koninklijk Concertgebouworkest geeft op 6, 7 en 9 oktober drie bijzondere uitvoeringen van Silhouetten, een compositie van de Joodse componist Leo Smit (1900-1943) die in concentratiekamp Sobibor aan zijn einde kwam. Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat de zes korte delen van dit werk zijn geïnspireerd op een set ansichtkaarten getiteld Tanz Silhouetten van Paul Süss, een vrij onbekend gebleven kunstenaar uit München. Nu kan de compositie voor het eerst in een context worden geplaatst en beluisterd. Muziek en afbeeldingen blijken perfect bij elkaar te passen. Stéphane Denève zal de concerten dirigeren.

    Het Concertgebouworkest speelde Silhouetten in 1925 onder leiding van Cornelis Dopper en voerde later ander werk van Smit uit met de dirigenten Pierre Monteux (1929) en Eduard van Beinum (1934). Na de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog raakte Smits oeuvre in de vergetelheid. Inspanningen van de Leo Smit Stichting hebben een hernieuwde belangstelling in gang gezet.

    ‘Naar teekeningen van Paul Süss’, schreef de componist op het voorblad van de kladversie van Silhouetten. Omdat zowel Süss als zijn tekeningen onvindbaar bleken, vermoedde Smits biograaf Jurjen Vis dat het een verzinsel was van de toen nog jonge componist. Dirigent Stéphane Denève raakte geïntrigeerd door de vermelding, waarna een nieuwe zoektocht begon. Door speurwerk op internet verzamelden Mark van Dongen (Concertgebouworkest) en Carine Alders (Leo Smit Stichting) uiteindelijk een complete set ansichtkaarten, perfect corresponderend met Smits muzikale miniaturen. In het mysterieuze Adagio lijkt een zacht tinkelen bijvoorbeeld te verwijzen naar de lange kralenketting waar de twee vrouwen op de afbeelding mee spelen.

    In het oktobernummer van Preludium zullen de ansichtkaarten worden afgebeeld, bij een artikel dat Carine Alders aan Silhouetten heeft gewijd.

Reageer op: KCO kan "Silhouetten" van Leo Smit nu in een context plaatsen
Mijn informatie: