Jan de Kruijf over de Ondine-opname van Biber's Rosenkrans-sonates


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Jan de Kruijf over de Ondine-opname van Biber's Rosenkrans-sonates

Weergave van 13 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #2719 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      U kent misschien de prachtige verhalen wel van een recensent die het concert in de pauze voor gezien houdt en toch doodleuk over het hele programma schrijft, terwijl tijdens de tweede helft een totaal ander stuk ging dan aangekondigd en de bewuste criticus toch doodleuk over het oorspronkelijk geprogrammeerde stuk schrijft. het komt niet alleen in kleine regionale ‘suffertjes’ voor, zoals onderstaande ‘recensie’ door Jan de Kruijf van een luisterrijke vertolking van Bibers Rosenkrans-sonates op het kwaliteitslabel Ondine haarscherp aantoont die door de auteur duidelijk niet is beluisterd en werd geplaatst op de website musicalifeiten. De bewuste uitvoering staat op Spotify. Lees en huiver!

      Maarten Brandt

      BIBER: ROZENKRANS OF MYSTERIE SONATES NR. 1-15, PASSACAGLIA, KAAKINEN
      CD Recensies – B

      Biber: Rozenkrans of Mysterie sonates nr. 1-15; Passacaglia. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch met Battalia. Ondine ODE 1243-2 (2 cd’s, 2u. 04’46”). 2013

      Recent is een Vergelijkende Discografie aan deze bijzondere compositie gewijd en waar in alle andere opnamen gewetensvol is gestreefd naar het gebruik van ‘oude’ instrumenten en het naleven van de historische uitvoeringspraktijk, omringt de Finse bariokvioliste Sirkka-Liisa Kaakinen met de leden van het Ensemble Battalia waarin in dit geval behalve luiten en een violone geen oude instrumenten meer meespelen, maar een piano, gitaar en keyboards.
      Noem het vernieuwend, provocerend of eventueel misplaatst. Maar boeiend zijn de heel andere, met overleg zo gekozen nieuwe klankkleuren wel en zeker voor jongere luisteraars zeer goed aanvaardbaar. De muziek verdraagt het goed.
      Aan de toewijding, het elementaire stijlbesef en een zeer genuanceerde, vaak gedurfd extreme uitvoeringswijze ligt het niet om tot een boeiend, overtuigend resultaat te komen.
      Vast eens proberen naast Holloway c.s (Virgin 562.062-2), Manze c.s. (Harmonia Mundi HMU 90.7321/2) en Goebel (Archiv 431.856-2).

      Link: http://www.quadrevisie.nl/jandekruijff/cd-recensies/b/biber-rozenkrans-of-mysterie-sonates-nr.-1-15-passacaglia-kaakinen.html

    • #2720 Reageer
      Timotheus
      Gast

      Zelfs een oen kan begrijpen dat het zelfs voor een gepensioneerde kenner als Jan de Kruijff een volkomen onmogelijke opgave is om dagelijks zoveel cd recensies van uitsluitend eigen maaksel te produceren. Luisteren in real time, opschrijven, uitwerken: het kan gewoon niet. Ik kijk al jaren niet meer op Musicalifeiten om die reden. Want laten we wel wezen: wie kan daardoor nog het onderscheid maken tussen eigen bevindingen en die van anderen? Ik tenminste niet. Dat deze canard is ontstaan verbaast me dus niets. Een keer moet iemand met zoiets linea recta door de mand vallen. Het is nog een wonder dat het zo lang heeft geduurd….

    • #2721 Reageer
      Hendrik Jan van der Heiden
      Gast

      Hierbij trek ik dan ook maar deze link: http://www.quadrevisie.nl/jandekruijff/mini-vergelijkingen/ gelijk maar in twijfel.

      Ik heb mij altijd verbaasd dat er een hele rij cd’s worden opgesomd, terwijl er bij sommige cd’s inhoudelijk niets geschreven wordt.
      Luisteren is een vak.
      Schrijven is een vak.
      En liegen is blijkbaar ook een vak….

    • #2722 Reageer
      Tim van den Berg
      Gast

      Het zal de vaste lezers van Opusklassiek inmiddels duidelijk zijn dat de heren van der Wal en de Kruijf niet bepaald als vrienden uit elkaar zijn gegaan na het Audio-muziek avontuur, maar ik vind deze vorm van natrappen weinig chique.

    • #2723 Reageer
      Aart van der Wal
      Gast

      Geen idee waar Tim van den Berg zijn mening op baseert.

    • #2724 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Beste Tim van den Berg. Het gaat niet om natrappen, maar een objectief feit. Jan de Kruijf heeft de bewuste cd-uitgave niet beluisterd. Aart van der Wal staat hier buiten. Ondergetekende kreeg de bewuste recensie onder ogen en heeft die op het forum geplaatst.

    • #2726 Reageer
      HKrol
      Gast

      Jan de Kruijff schrijft zich bijkans te pletter aan recensies. En dan kom je aan luisteren niet meer toe…

      Humor!

    • #2731 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Bittere humor! En zo maakt hij het vak te schande en dat is erg jammer. Want recensie-exemplaren kosten de platenfirma’s wel geld.

    • #2732 Reageer
      Aart van der Wal
      Gast

      Het lijkt wel een uitwas van deze tijd: berichten over zaken waar men niet is geweest of die men niet heeft gehoord of gezien. Het maakt niet uit welk ‘nepnieuws’ of ‘nepbericht’ het betreft, met welk doel het is gemaakt of voor welke sector het bestemd is. Het feit alleen al dát het er is betekent al in eerste instantie dat de bijl aan de wortel van betrouwbaarheid en soliditeit is gelegd. Het is een van die vele verschijnselen die zich doorgaans eerst schoorvoetend manifesteren, maar als de vaart er inmiddels inzit… Het kan zelfs zo uitpakken dat nepnieuws meer wordt gelezen dan het echte nieuws.

      Voor de buitenstaander is er het probleem dat hij niet of nauwelijks kan beoordelen wat echt en wat nep is. Wie zich aan deze uitwassen schuldig maken maken beschadigt willens en wetens (ook) degenen die wél betrouwbare informatie verschaffen of die hun hun mening op feiten baseren. Want wat is in deze context dan hun betrouwbaarheid nog waard?

      Uit dergelijke onverkwikkelijke escapades vallen alleen nog wijze lessen te trekken als ze daadwerkelijk kunnen worden bewezen. In het schemergebied tussen waarheid en verdichting blijft de leverancier van nepnieuws of nepbericht meestal – en ik zeg dan met nadruk helaas – overeind of buiten schot. Misschien voelt hij zich dan zelfs wel voldoende gesterkt om een volgend nepbericht aan de openbaarheid prijs te geven. Wat per saldo straffeloos blijft leidt vaak tot voortzetting van dat kwaad; en dan misschien zelfs nog in de overtreffende trap.

      Met natrappen (die vreemde reactie van Tim van den Berg) heeft dit alles niets te maken. Wel met een bron die per saldo niet deugt, maar dat had Van den Berg blijkbaar nog niet zo goed begrepen. Hopelijk is hij intussen wel wijzer geworden.

    • #2761 Reageer
      Timotheus
      Gast

      Vergelijkende discografieën zijn alleen nuttig als ze uit de eigen koker komen. OpusKlassiek kan vergelijkingen altijd goed motiveren. Ik denk met name aan Maarten Brandt, zoals onlangs in zijn recensie van de Mattteus Passie van Bach.

    • #2762 Reageer
      Aart van der Wal
      Gast

      Dag Timotheus,

      Dank voor het bericht inzake het onderwerp ‘vergelijkende discografieën’.

      In recensies worden soms andere opnamen betrokken. Uiteraard als vergelijkingsmateriaal. Dat is per se geen vergelijkende discografie.

      In het verre verleden, toen wwww.audio-muziek.nl nog bestond en Jan de Kruijff daarvan deel uitmaakte, was er een ‘afdeling vergelijkende discografieën’. Die werd door Jan bestierd. Nadat onze wegen zich hadden gescheiden en ik https://www.opusklassiek.nl begon, nam ik het besluit om die rubriek niet meer op te nemen. Ik had er slechts één simpele reden voor: het was ondoenlijk om dat allemaal te gaan bijhouden. Dat standpunt heb ik nog steeds. Althans, er vanuit gaande dat een vergelijkende discografie uitsluitend en alleen op eigen waarneming berust. Volgens mij is dat alleen mogelijk als sprake is van een site waaraan tientallen medewerkers op dagelijkse basis meewerken en waaruit zich dan na verloop van tijd een bepaalde voorkeur voor bepaalde opnamen heeft ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan het Britse Gramophone. Wie onder veel minder riante/gunstige omstandigheden er toch een dergelijke rubriek op na wil houden moet zich onherroepelijk op glad ijs bewegen omdat er teveel verschijnt en is verschenen, en een of andere hapklare brok daaruit eerder op toeval dan op gedegen ‘grondwerk’ kan berusten. Het is voor een kleine bezetting menselijk gezien onmogelijk om een gedegen rubriek ‘vergelijkende discografieën’ op poten te zetten EN bij te houden (dat laatste is net zo belangrijk).

      Een ander wezenlijk punt in ditzelfde verband zou kunnen zijn dat een dergelijke rubriek, als die al bestaat, onherroepelijk mank gaat aan een redelijke vorm van objectiviteit. Dat de keus puur persoonlijk wordt bepaald, terwijl er ook nog andere vergezichten zijn. Terwijl bovendien artiesten onrecht wordt aangedaan als ze puur door toeval of willekeur niet in die rubriek terechtkomen.

      Groetend,
      Aart van der Wal

    • #2803 Reageer
      HenrRLaro
      Gast

      En zo is het, Aart. Ik heb het een paar weekjes zomaar bijgehouden. Musicalifeiten is

    • #2804 Reageer
      HenrRLaro
      Gast

      schijnbaar aangewezen op andere bronnen. De bespreking van de Missa Solemnis onder Reuss lijkt deels uit NRC Handelsblad afkomstig te zijn.

    • #2809 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Vriendelijk verzoek aan alle enthousiasten: geen forumberichten meer over Musicalifeiten en/of Jan de Kruijff. Er is geen moderator op ons forum aangesteld, maar ik kan toekomstige berichten over dit onderwerp wel verwijderen. Waarvan graag akte.

      Hartelijks,
      Aart van der Wal
      Sitebeheerder

Weergave van 13 reactie threads
Reageer op: Reactie #2723 in Jan de Kruijf over de Ondine-opname van Biber's Rosenkrans-sonates
Je informatie:




Annuleren