Jaap van Zweden Ambassadeur Nederlandse Componisten


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Jaap van Zweden Ambassadeur Nederlandse Componisten

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #1056 Reageer
      Geneco
      Gast

      Jaap van Zweden Ambassadeur Nederlandse Componisten

      Het Nieuw Genootschap Nederlandse Componisten (Nieuw Geneco) presenteert dirigent Jaap van Zweden als Ambassadeur Nederlandse Componisten. Samen met Nieuw Geneco zal hij zich de komende jaren sterk maken voor nieuwe composities en uitvoeringen in binnen- en buitenland.

      Jaap van Zweden: “Met mijn benoeming als chef-dirigent van de New York Philharmonic is het een grote wens van mij om Nederlandse eigentijdse muziek nog nadrukkelijker te presenteren. Ik hou van nieuwe muziek. Dat draag ik graag uit. Ook daarom vind ik dit ambassadeurschap ontzettend eervol. Nederlandse muziek van de 20e en 21e eeuw verdient een plek in het repertoire van orkesten, ensembles en festivals. Ik wil er serieus werk van maken. In New York, maar ook met de andere prachtige orkesten waarmee ik het geweldige werk van nieuwe Nederlandse componisten onder de aandacht kan brengen.”

      De eerste manifestatie van Van Zweden als ambassadeur is tijdens Classical:NEXT op 25-28 mei in Rotterdam. Voor deze gelegenheid selecteerde Jaap van Zweden een ‘elftal’ van orkest en opera componisten die hij graag internationaal aanbeveelt: Michel van der Aa, Louis Andriessen, Willem Jeths, Theo Loevendie, Martijn Padding, Richard Rijnvos, Joey Roukens, Calliope Tsoupaki, JacobTV, Klaas de Vries en Robert Zuidam.

      Overigens staat Van Zweden als ambassadeur open voor alle componisten. Hij pint zich niet vast op één groep of stijl. Voor de komende jaren staan daarom diverse opdrachten, uitvoeringen en projecten met Nederlandse componisten op stapel.

      Nieuw Geneco is de Nederlandse beroepsvereniging van componisten, die de ontwikkeling en de toekomst van het componeren stimuleert en het economische, sociale en culturele klimaat voor componisten verbetert. Sinds haar oprichting in 1911 is de vereniging een bron van kennis en inspiratie voor componisten, het muziekleven en het publiek.

    • #1057 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Een voorstel voor een Top Tien met na-oorlogse orkestwerken van eigen bodem (1) Otto Ketting; Symfonie nr. 1, (2) Heppener: Boog (sinds de permiere niet meer door het KCO gespeeld), (3) Keuris: Movements, (4) Ton de Leeuw: Resonances (5) Keuris: Tweede vioolconcert (6) Van Vlijmen: Monumentum (7) Jeths: Glenz (8) Ketting: Symfonie voor saxofoons en orkest (9) Van Vlijmen: Quaterni en (10) Wagemans: Klang.

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Reactie #1057 in Jaap van Zweden Ambassadeur Nederlandse Componisten
Je informatie:




Annuleren