Internationaal Liedfestival Zeist di. 16 t/m zo. 21 mei 2017

Recent verschenen Forums Nieuwsforum Internationaal Liedfestival Zeist di. 16 t/m zo. 21 mei 2017

• Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Internationaal Liedfestival Zeist.
Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
      Internationaal Liedfestival Zeist
      Gast

Over het Internationaal Liedfestival Zeist

Zingen zit in ons bloed. Er zijn veel actieve koren in Nederland, er wordt veel gezongen, en toch bestaat er geen festival dat volledig gewijd is aan de liedkunst. Daar brengt het Internationaal Lied Festival verandering in. En wel op een heel bijzondere manier.
      Het Internationaal Liedfestival Zeist vindt plaats op een inspirerende locatie: in de mooie groene omgeving van het prachtige historische Slot Zeist bevindt zich de Evangelische Broederkerk. Een juweel van een zaal, bekend van onder meer het Netwerk Oude Muziek en de Zeister Muziekdagen. Met een zeer toepasselijke ambiance en perfecte akoestiek voor het lied.

Door het samenbrengen van de absolute wereldtop in liedkunst met ‘rising stars’, lokale talenten en amateurzangers ontstaat een veelzijdig festival met aandacht voor de rijke traditie van de liedkunst en vernieuwing. Daarbovenop zorgt de randprogrammering met onder meer wandelingen, lunchconcerten, een film, high tea en andere arrangementen voor een feestelijke week.
      Een centraal element is de openbare International Mastercourse voor liedduo’s. Samen met concertinleidingen, het hertaalproject en het themaconcert zorgen deze activiteiten voor een nadruk op verdieping, vernieuwing en ontwikkeling.
      Maar een liedfestival is zijn naam alleen waardig door de mensen die het dragen. In de eerste plaats de artistiek leider, een van de grootste zangers en pedagogen van onze tijd, Robert Holl. Hij raakt het publiek al ruim 40 jaar met zijn fantastische stem en expressie. Zijn inspiratie wordt voelbaar als hij solo en samen met zijn ensemble diverse malen optreedt en als hij de Mastercourse verzorgt.

De historie van het Internationaal Lied Festival Zeist
      De eerste editie van het Internationaal Lied Festival Zeist (ILFZ) vond plaats van dinsdag 17 tot en met zondag 22 mei 2016. Verantwoordelijk voor het festival is de Stichting ILFZ. De stichting werd op 5 juni 2015 opgericht. De eerste editie van het festival was geheel gewijd aan de ultieme liedcomponist Franz Schubert.
      Het lied (weer) op de kaart zetten in Nederland voor een breed publiek, dat is de centrale missie van het Internationaal Lied Festival Zeist. Door het organiseren van een jaarlijks festival. Door het leggen van vernieuwende verbindingen tussen de rijke traditie en moderne interpretatie. Door hedendaagse internationaal gerenommeerde liedvertolkers in contact te brengen met nieuwe generaties. Door het bevorderen van talentontwikkeling op het gebied van klassieke muziek. Door het publiek niet alleen de gelegenheid te geven luisterend te genieten, maar ook zelf actief deel te nemen aan het festival. Door te kiezen voor een sfeervolle locatie met een fantastische akoestiek, op een centrale, goed bereikbare plek in het land: de Kerk van de Evangelische Broedergemeente in de parkachtige omgeving van Slot Zeist.
      Zie hier de doelstellingen van dit nieuwe initiatief. Dat roept de vraag op hoe dit initiatief tot stand gekomen is?
      De kiem ligt in Zeist. Dit zegt initiatiefnemer Steven Matthijsen erover: “In juli 2014 zei ik tegen mijn vrouw Marjon: de menselijke stem is toch eigenlijk het mooiste instrument. Niet voor niets zijn er pianopedagogen die zeggen dat een pianist eigenlijk ook moet leren zingen om goed te kunnen spelen. Ook wordt de cello – mijn eigen instrument – vaak beschouwd als het meest zangerige van alle instrumenten. Herinneringen aan mijn zanglessen tijdens mijn studententijd kwamen boven. Zo heb ik op onze trouwdag voor Marjon nog ‘Du holde Kunst, ich danke dir’ van Franz Schubert gezongen.
      Vanuit de Zeister Muziekdagen kende ik Marcel Jansen. Hij was directeur van de Zeister Muziekschool die in die tijd zijn 75-jarig bestaan vierde. Marcel die, zo bleek, zelf graag en veel zingt, was enthousiast over het plan voor een Liedfestival en met hem heb ik een aantal sessies gehouden om het idee verder vorm te geven.
      In het voorjaar van 2015 kwam ik in contact met Aat Klompenhouwer, de voorzitter van de Vereniging Vrienden van het Lied en zeer betrokken bij alles wat er speelt rond het klassieke lied. Aat speelde zelf ook met gedachte voor een festival en ik was blij dat hij ook direct enthousiast was: met al zijn jarenlange nationale en internationale contacten waaronder die met Robert Holl en Elly Ameling, was Aat vanzelfsprekend de ideale man voor Artistieke Zaken. Robert Holl was overigens geen onbekende, want hij heeft in het verleden ook opgetreden in het kader van de Zeister Muziekdagen.
      En zo hadden we binnen enkele maanden niet alleen een compleet liedfestival-bestuur, maar ook een vriendenstichting bij elkaar. Vanaf de zomer van 2015 hebben we hard gewerkt en in mei 2016 vond het eerste festival plaats. Een festival van internationale allure, onder de bezielende artistieke leiding van Robert Holl.”

Over de organisatie
      De Stichting Internationaal Lied Festival Zeist is opgericht op 5 juni 2015. De organisatie is ingericht als stichting met een bestuur. De stichting volgt de Code Cultural Governance voor transparant en goed bestuur. In het bestuur zijn alle functies geborgd op het gebied van programmering, marketing en organisatie. Het bestuur ontvangt geen vergoeding. De stichting laat zich adviseren door professionals uit het veld. In de begroting houden we rekening met de inhuur van externen voor bijvoorbeeld de website en kaartverkoop. De organisatie maakt daarnaast zoveel mogelijk gebruik van enthousiaste vrijwilligers.

Beschermvrouwe
      Elly Ameling, zangeres

Ambassadeur
      Maartje van Weegen, presentatrice

Comité van Aanbeveling
      Willibrord van Beek, Commissaris van de Koning – Provincie Utrecht
      Gerlach Cerfontaine, hoogleraar Universiteit Utrecht en Universiteit Maastricht
      Huub van Dael, vm. directeur Concertzaal De Doelen
      Migchel Dirksen, directievoorzitter Rabobank Rijn en Heuvelrug
      Koos Janssen, Burgemeester Zeist
      Maurice Lammerts van Bueren, pianist
      Jard van Nes, zangeres
      Alexander Rinnooy Kan, Lid Eerste Kamer D66 en Hoogleraar Universiteit van Amsterdam
      Jos Schillings, directeur HKU Utrechts Conservatorium
      Paul Schnabel, Lid Eerste Kamer D66 en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad
      Ed Spanjaard, dirigent en pianist.

Samenstelling bestuur
      Aat Klompenhouwer, voorzitter
      Steven Matthijsen, vicevoorzitter
      Wim Bekkers, secretaris
      Frans Eggink, penningmeester
      Lucie Spreij, coördinatie vrijwilligers, educatie en participatie
      Marcel Jansen, bestuursadviseur, projectleider educatie en participatie.

http://www.ilfz.nl

Weergave van 0 reactie threads
Reageer op: Internationaal Liedfestival Zeist di. 16 t/m zo. 21 mei 2017
Je informatie: