Klaas de Vries voltooit avondvullende werk Spiegelpaleis
Wat is de toekomst van de nieuw gecomponeerde muziek? Klaas de Vries schreef er een muziekstuk over dat op 28 en 30 november in de voltooide versie gespeeld wordt door het Asko|Schönberg ensemble.
Spiegelpaleis is een omvangrijk werk, over een omvangrijk thema. Tijdens een interview met Thea Derks vertelt Klaas de Vries: “Ik vroeg me al jaren af welke kant het op zou moeten gaan met de westerse gecomponeerde muziek. Ik wilde dat onderzoeken in een avondvullend stuk […] een stuk waarin twee tegengestelde ontwikkelingen tegelijkertijd plaatsvinden. Destijds eindigde Spiegelpaleis met een uitvoering van het adagio uit het Octet van Schubert. Maar dat was geboren uit tijdgebrek en ik was er niet gelukkig mee. Daarom heb ik in de herziene versie voor Asko|Schönberg een zanglijn toegevoegd, op een hoopvolle tekst van Cesare Pavese.”
Lees het volledige interview op https://www.opusklassiek.nl/interviews/klaas_de_vries_interview.htm
• Dinsdag 28 November 2017, 20:15 uur – De Doelen, Jurriaanse Zaal, Rotterdam
• Donderdag 30 November 2017, 20:15 uur – Donderdagavondserie, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam. Inleiding: 19.15 uur Grote Zaal