Recent verschenen › Forums › Nieuwsforum › Holland Baroque speelt Perfect Strings
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 1 maand geleden door Holland Baroque.
-
AuteurBerichten
-
-
Holland BaroqueGast
Persbericht, 20 februari 2017
Holland Baroque speelt Perfect Strings
Van 6 t/m 12 maart 2017 speelt Holland Baroque het programma Perfect Strings. Voor dit programma vroeg het ensemble aan Theo Loevendie een compositie te schrijven, passend in een programma waarin een bijzondere strijkersbezetting centraal staat: 3-3-3. Deze bezetting van 3 violen, 3 altviolen en 3 celli laat Holland Baroque verder horen in Bachs Derde Brandenburgse Concert en in Fratres van Arvo Pärt in een bewerking van Frank Agsteribbe. Een speciale rol is weggelegd voor Erik Bosgraaf, algemeen beschouwd als een van ’s werelds beste blokfluitisten, en Aisslinn Nosky, geroemd om haar dynamische en veelzijdige vioolspel en internationaal gevraagd als solist, artistiek en muzikaal leider bij diverse ensembles.
Data
6 maart – Leut, Sint Pieterskerk
8 maart – Gent, Handelsbeurs
9 maart – Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ
10 maart – Utrecht, TivoliVredenburg
12 maart – Leiden, StadsgehoorzaalOver Theo Loevendie
Theo studeerde compositie en klarinet aan het Amsterdams Conservatorium. Tot 1968 was Loevendie vrijwel uitsluitend actief op het terrein van de jazz. Hij trad met zijn eigen groepen op tijdens de belangrijkste Europese jazzfestivals. In 1979 werd Loevendie voor al zijn jazzactiviteiten de Wessel-Ilckenprijs toegekend; één van zijn jazzgrammofoonplaten was al in 1969 met een Edison bekroond. In 1968 begon Loevendie met het schrijven van concertmuziek. Sindsdien worden zijn werken over de gehele wereld uitgevoerd, zowel in festivals van hedendaagse muziek als in reguliere concerten. In 2016 won hij de Andreas Penning van de stad Amsterdam voor al zijn activiteiten.Over Erik Bosgraaf
Erik Bosgraaf wordt algemeen beschouwd als een van ’s werelds beste blokfluitisten. Zijn repertoire reikt van Vivaldi’s Vier Jaargetijden tot de muziek van morgen. De opname van Jacob van Eycks Der Fluyten Lust-hof zette een nieuwe standaard en bewerkstelligde zijn internationale doorbraak. Sindsdien heeft hij voornamelijk bij Brilliant Classics nog meer bestsellers opgenomen. Er zijn rond de honderd composities voor hem geschreven, waaronder een twaalftal concerto’s. In 2011 gaf Pierre Boulez hem toestemming een bewerking te maken van zijn klarinetcompositie Dialogue de l’ombre double. De wereldpremière van deze nieuwe versie vond plaats in een uitverkochte Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw; de cd-opname volgde in 2015. Als solist werkte Bosgraaf onder andere met het Dallas Symphony Orchestra (dir. Jaap van Zweden) en het Residentie Orkest. Als improvisator speelt hij met leidende jazzmusici onder wie saxofonist Yuri Honing en cellist Ernst Reijseger. Bosgraaf is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam en gastprofessor aan de Muziekacademie van Krakau.Over Aisslinn Nosky
Aisslinn Nosky werd in 2011 concertmeester van de Handel and Haydn Society en de vaste gastdirigent van het Niagara Symphony Orchestra in 2016. Geroemd om haar dynamische en veelzijdige vioolspel wordt Nosky internationaal gevraagd als solist, artistiek en muzikaal leider bij diverse ensembles. Tussen haar recente optredens zitten het La Jolla Summerfest, Staunton Music Festival, Thunder Bay Symphony, het Calgary Philharmonic, het Utah Symphony, Tafelmusik en bij Holland Baroque. Aisslinn is onderdeel van het I FURIOSI barok ensemble, een innovatief Canadees ensemble dat afgelopen twintig jaar een eigen stempel op de barokmuziek drukte. Met het Eybler kwartet onderzoekt Nosky het vroegste repertoire voor strijkkwartet.
In 2017 komt Nosky’s nieuwste opname uit: Haydn’s vioolconcert in A met de Handel and Haydn Society op het label CORO.Over Holland Baroque
De wereld van barokmuziek is een goudmijn voor componisten, avant-gardisten, avonturiers en realisten. In deze weelde beweegt Holland Baroque. Het ensemble weet met zijn producties een breed publiek te overtuigen van de flexibiliteit en de vitaliteit van (barok)muziek. Holland Baroque belicht Vivaldi vanuit Japans perspectief, verbindt Reinbert de Leeuw met Bach en laat horen hoe slagwerkers de hartslag van de barok bepalen. Een rode draad door de programmering is de samenwerking met andere ensembles en solisten, waarmee Holland Baroque oude muziek in het hier en nu plaatst. Succesvolle ontmoetingen had Holland Baroque met eigenzinnige solisten als Giovanni Sollima, Eric Vloeimans, Lars Ulrik Mortensen en Aisslinn Nosky, met diverse ensembles waaronder Orkater, Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam op podia als Radialsystem V, Cellobiënnale Amsterdam en Konzerthaus Wien. Het resultaat van die ontmoetingen verwoordde De Stentor als volgt: ‘De instrumenten en de uiteenlopende stijlen contrasteren naar de vorm, maar versterken elkaar naar inhoud. Zó wordt iets nieuws geboren.’ Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment.
-
-
AuteurBerichten