Heinz Winbeck symfonieën op Cd


Recent verschenen Forums Lezersforum Heinz Winbeck symfonieën op Cd

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #6669 Reageer
      Charles Voogd
      Gast

      Inderdaad is de uitgave op Cd van alle symfonieën van Heinz Winbeck zeer bijzonder. Ik heb twee aanvullingen op de fantastisch goede recensie.
      Ongeveer 12 minuten in het tweede deel van de 2de symfonie hoor ik een grote klap, alsof iemand een enorme fietsketting op de vloer laat vallen. Ik weet niet of dit in de partituur staat? Dit geluid lijkt de laatste 15 minuten van de symfonie in te luiden. Luider en luider ontwikkelt zich de orkestfabriek en de rampmuziek dendert weer over ons heen.
      Betreffende de 4de symfonie blijft onvermeld dat het werk start met een niet te volgen declamatie van een spreker. 8 minuten lang stort hij er de ene na de andere Duitse volzin uit. De tekst staat helaas niet in het Cd-boekje. Ik weet niet waar dit over gaat en ik voelde mijn tenen krommen. Als het orkest dan zachtjes intreedt begint de spreker ook nog te schreeuwen terwijl zijn stem al versterkt wordt.
      Dit kleine raadseltje en het andere beetje irritatie moeten geïnteresseerden er echter niet van weerhouden deze geweldige set te kopen.

    • #6671 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Charles,

      De set werd door Maarten Brandt besproken. Hij bevindt zich momenteel vér buiten ons land, maar begin februari hoopt hij weer ‘beschikbaar’te zijn. Ik zal het sowieso met hem opnemen.

      Hartelijks,
      Aart van der Wal

    • #6676 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Beste Charles,
      Hartelijk dank voor je reactie waarop ik nu de mijne uit een warm Suriname laat volgen. Helaas had ik tijdens het beluisteren thuis geen partituren tot mijn beschikking, dus om te beginnen wat de Tweede symfonie betreft: het zou zo maar kunnen zijn dat het een onbedoeld incident in de zaal is. Met dien verstande, dat de timing van de bewuste klap wel – althans in mijn beleving – een fraai moment markeert waarin de tot dan heersende sacrale rust plaats gaat maken voor de onrust die uiteindelijk zal leiden tot het vernietigende slot. Ik kan hier alsnog melding van maken, natuurlijk. Dat ik dat tot op heden niet heb gedaan is, omdat het ‘effect’ binnen het spanningsverloop zo logisch op me overkwam.
      Dan de opmerking over de Vierde symfonie. Dat de tekst niet in het cd-boekje staat heb ik vermeld. Maar nu over de moeilijke tot niet verstaanbaarheid van de tekst aan het begin van dit werk. Ik heb in mijn bespreking gewezen op de verwantschap met het Requiem für einen jungen Dichter van Bernd Alois Zimmermann. Laatstgenoemde spreekt met betrekking tot deze compositie over een ‘Lingual’, een geheel waarbij meerdere tekstlagen op elkaar zijn gemonteerd die deels ook heel moeilijk verstaanbaar zijn, en een enigszins vergelijkbaar effect is tevens aan de orde tijdens de door jou gesignaleerde aanhef van de Vierde symfonie van Winbeck. De thematiek is die van angst, dood, verlatenheid en aanverwante sfeerbepalingen waarvan de trefwoorden inderdaad niet of in het beste geval heel moeilijk te volgen zijn, maar eerder de suggestie moeten wekken van ‘flarden’, van geluidshallucinaties. Dit zal ik in mijn tekst nog wat meer expliciteren. In de hoop je hiermee tot tevredenheid te hebben geantwoord, verblijf ik met een vriendelijke groet, Maarten Brandt

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #6671 in Heinz Winbeck symfonieën op Cd
Je informatie:




Annuleren