Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken


Recent verschenen Forums Lezersforum Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #910 Reageer
      Jacques Havinga
      Gast

      Ik plukte dit uit de Gelderlander van vandaag:

      Het Gelders Orkest (HGO) moet verregaand gaan samenwerken met het Orkest van Het Oosten uit Overijssel. Dat staat volgens goed geïnformeerde bronnen in een advies van de Raad voor Cultuur aan minister Bussemaker. Voorzitter Joop Daalmeijer van de Raad voor Cultuur biedt het advies donderdag aan Bussemaker aan. Het geldt als zwaarwegend.

      Geen fusie
      Directeur Wiebren Buma van Het Gelders Orkest moet in de komende twee jaar zorgen voor de samenwerking, die nadrukkelijk geen fusie mag heten. De orkesten krijgen een gezamenlijke leiding.

      Gevolgen
      Wat de gevolgen voor de muzikanten zijn, is nog onduidelijk. Bij beide orkesten werken de musici allemaal in deeltijd na de grote bezuinigingen van de afgelopen jaren. Vermoedelijk blijft zowel Arnhem als Enschede een vestigingsplaats. Direct betrokkenen willen niet reageren.

    • #912 Reageer
      J. Vrauwdeunt
      Gast

      De afstand tussen Arnhem (Gelders Orkest) en Enschede (Orkest van ’t Oosten) bedraagt ca. 90 km (via de A1). Voor de een zal die afstand te groot zijn, voor de ander redelijk, voor weer een ander ‘makkelijk te doen’. Het is in ieder geval zo gek nog niet om binnen een afstand van pakweg 100 km twee orkesten te hebben. Of de rekening deels bij de belastingbetaler moet worden neergelegd? Daar zal niet iedereen een voorstander van zijn, maar hoeveel euro’s aan gemeenschapsgeld zijn in de voetbalsector niet in rook opgegaan? Terwijl ik voetbal niet bepaald associeer met cultuur. Het zal altijd wel een lastige discussie blijven. Maar twee orkesten die met een uitgeholde bezetting moeten voorthobbelen is geen optie. Knopen moeten dus worden doorgehakt. Ik zie wel een redelijke oplossing: samenvoegen (ja, dat heet echt fuseren) en de orkesten afwisselend in Enschede en in Arnhem laten optreden. Extra reiskosten, dat wel; maar veel goedkoper dan twee orkesten in leven houden.

    • #914 Reageer
      J. Vrauwdeunt
      Gast

      Ik weet wel een simpele oplossing: één orkest dat beurtelings in Arnhem en Enschede speelt. Extra reiskosten, dat wel, maar er staat wel een behoorlijk bedrag aan bezuinigingen tegenover.

    • #922 Reageer
      Cees Slik
      Gast

      De cultuurraad heeft het bekende dikke rapport geschreven met de daarbij horende aanbevelingen aan de minister. Her en der wordt geklaagd of gejuicht. Ongelukkigen en gelukkigen broederlijk vissend in dezelfde vijver. Wie minder krijgt spreekt zich luidkeels uit over zoveel onrecht. Tsjonge, de Rotterdammers moeten 500.000 euro bezuinigen. Moord en brand. Een paar salarissen plus daaraan gekoppelde pensioenvoorziening, meer niet. Maar ik lees nog nergens over het echte kind van de rekening: de programma’s. Die zullen nog saaier worden, want wat alleen maar telt is de zaalbezetting. Met dank aan zolen als Halbe Zijlstra. Geen wonder, dit soort lieden bezoekt liever de Toppers…. Huilen is het, huilen.

    • #926 Reageer
      PLV
      Gast

      Goede morgen, waarde muziekvrienden. Laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Ik las onlangs het interview met Jan Raes die zich beklaagde over een gebrek aan langetermijnvisie bij de dames en heren die het in Den Haag wat betreft de cultuursector voor het zeggen hebben. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: wie kan op de lange termijn doeltreffend en verantwoord plannen als hij niet weet of er financiële dekking voor is? Zie wat er nu weer onder de pet van de cultuurraad raad aan adviezen vandaan wordt geschoven: die en die moeten inleveren, die en die krijgen niet wat ze hebben gevraagd en die en die krijgen het wel of zelfs meer. Maar ook degenen die meer krijgen dan gevraagd kunnen zich geen langetermijnplanning veroorloven, want over vijf jaar kan alles weer anders zijn. Het is – als het dat al is – een beleid dat treurig stemt. En het wordt nog treuriger als de hoogte van de subsidie wordt gekoppeld aan de recette. Want dan weten we het wel: geen ruimte meer voor vooruitstrevende kunstuitingen die te weinig publiek trekken. Zo beet de sector zich uiteindelijk in de eigen staart. En wat kapot gaat wordt later niet meer opgebouwd

    • #928 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Zelf heb ik de nodige jaren geleden deel uitgemaakt van de Muziekcommissie van de Raad voor Cultuur en vergeefs zeer dikwijls gepliet voor een, inhoudelijk gesproken, lange termijn-versie voor de symfonische sector. Het bleek echter vechten tegen de bierkaai. Al mijn argumenten voor een rijke, uitdagende en vele eeuwen omvattende programmering bij de orkesten en om die orkesten te belonen die zich daar het meest voor zouden inspannen, bleken tegen dovemansoren gericht. In de sector-analyse die we toen samen maakten was van mijn aanbevelingen – zelfs niet in de meest homeopatische zin – ook maar iets terug te vinden. Ik ben zeer pessimistisch gestemd over het voortbestaan van de symfonische cultuur, als er op den duur uberhaupt nog sprake is van een voortbestaan. Natuurlijk zullen er altijd wel bepaalde (top) orkesten blijven bestaan. Maar het zal voor de overige (de regionale) orkesten steeds meer ‘slagroom op de taart’ worden, ensembles die zich louter overeind kunnen houden door projecten die meedeinen op de waan van de dag en die lichtjaren ver zijn verwijderd van waar het werkelijk om gaat: het koesteren van een rijke en grootse traditie met uitingen uit heden en verleden, een traditie – om artistiek leider van de NTR-zaterdag matinee, Kees Vlaardingerbroek te parafraseren – die vergelijkbaar is met die van de pyaramidenbouwers in Egypte en de Kathedralenbouwers in Europa.

Weergave van 5 reactie threads
Reageer op: Reactie #922 in Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken
Je informatie:




Annuleren