Eigentijdse muziek in de concertzaal


Recent verschenen Forums Lezersforum Eigentijdse muziek in de concertzaal

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #934 Reageer
      Harmen Schrier
      Gast

      Ik ben het er best wel mee eens dat het symfonieorkest zich niet vrijwel uitsluitend moet vastbijten in het ijzeren repertoire. Ook het orkest moet zich blijven vernieuwen, nieuwe uitdagingen aangaan. Maar aan de andere kant zie ik ook de spagaat: het ‘offer’ dat aan de zaalbezetting moet worden gebracht als het echt tot vernieuwing komt. Er zullen heel slimme jongens met een enorme background moeten aantreden om dusdanige programma’s te ontwerpen dat zowel sprake is van vernieuwing als van een goede zaalbezetting. Ik geloof niet dat de orkesten dergelijke wizkids in dienst hebben, want ze programmeren allemaal saai. Ik heb zo het idee dat de orkesten vooral met marketing bezig zijn. Dat las ik o.a. in het interview met Jan Raes (het KCO besteedt overigens relatief veel aandacht aan nieuw repertoire, zeker vergeleken met de overige vaderlandse orkesten). Dilemma’s genoeg dus, maar als van de overheid een langetermijnvisie wordt verwacht, mag dat voor de orkesten niet minder gelden. En volgens mij doen die niet veel anders dan schuifelen van seizoen naar seizoen, met steeds weer dezelfde wijn in de zakken. Dank voor uw aandacht.

    • #935 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Helemaal mee eens. het KCO is een witte raaf, en van de regionale orkesten springt het NNO er beslist uit. Verder is het pappen en nathouden, lees: saaiheid troef. Natuurlijk zijn er mensen met bevlogen artistieke ideeen. Maar die krijgen bij de meeste orkesten, uit angst, geen kans. Jammer, maar helaas. En ik spreek uit enige ervaring.

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Eigentijdse muziek in de concertzaal
Je informatie: