Ik ben het er best wel mee eens dat het symfonieorkest zich niet vrijwel uitsluitend moet vastbijten in het ijzeren repertoire. Ook het orkest moet zich blijven vernieuwen, nieuwe uitdagingen aangaan. Maar aan de andere kant zie ik ook de spagaat: het ‘offer’ dat aan de zaalbezetting moet worden gebracht als het echt tot vernieuwing komt. Er zullen heel slimme jongens met een enorme background moeten aantreden om dusdanige programma’s te ontwerpen dat zowel sprake is van vernieuwing als van een goede zaalbezetting. Ik geloof niet dat de orkesten dergelijke wizkids in dienst hebben, want ze programmeren allemaal saai. Ik heb zo het idee dat de orkesten vooral met marketing bezig zijn. Dat las ik o.a. in het interview met Jan Raes (het KCO besteedt overigens relatief veel aandacht aan nieuw repertoire, zeker vergeleken met de overige vaderlandse orkesten). Dilemma’s genoeg dus, maar als van de overheid een langetermijnvisie wordt verwacht, mag dat voor de orkesten niet minder gelden. En volgens mij doen die niet veel anders dan schuifelen van seizoen naar seizoen, met steeds weer dezelfde wijn in de zakken. Dank voor uw aandacht.