Een contrabassist vraagt advies aan Raad voor Cultuur


Recent verschenen Forums Lezersforum Een contrabassist vraagt advies aan Raad voor Cultuur

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #929 Reageer
      Erwin Hooft
      Gast

      Beste Joop, Michael, Lonneke en andere leden van de Raad voor Cultuur,

      Ik neem de vrijheid jullie via dit openbare medium om advies te vragen.
      Zoals jullie wellicht weten ben ik plaatsvervangend aanvoerder van de contrabasgroep van het Radio Filharmonisch Orkest, speel ik in het Nederlands Blazers Ensemble – NBE en doe ik zo hier en daar nog wat losse dingetjes in de klassieke muziek.

      Sinds ik contrabas ben gaan studeren in 1993 zijn er heel veel beroepsorkesten verdwenen, je zou zonder overdrijving kunnen spreken van een slagveld. Vele orkestmusici zijn ontslagen, andere hebben percentage ingeleverd. En dan is er nu natuurlijk nog een hele groep freelancers die ook te maken heeft gekregen met veel minder werk… En dat is dan alleen nog maar in de orkestsector die ik redelijk ken. Maar goed, ik heb (heel erg gaaf!!) werk en ben daar dankbaar voor.

      Mijn vraag aan jullie is de volgende:
      Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Moet ik in Nederland blijven of kan ik mijn pijlen beter op het buitenland richten?
      Houd er daarbij graag rekening mee dat ik contrabassist ben en geen beleidsmaker, manager of directeur. ik ben dus afhankelijk van hoe goed mijn bazen beleid maken en zorgen voor werk (uiteraard ben ik op ieder moment bereid om waar gewenst mee te helpen en mee te denken).
      Natuurlijk spelen jullie als raad samen met de politiek een megarol in hoe mijn toekomst eruit ziet, en last but not (zeker not) least moet er natuurlijk publiek zijn om voor te spelen.

      Ik ben me ervan bewust dat de wereld heel heel erg rap aan het veranderen is en dat de uitdagingen op allerlei andere vlakken megagroot zijn (milieu, Europa, terrorisme). Maar ik ben er dan wel weer 100% van overtuigd dat wat wij met zijn allen in de culturele sector maken troost, relativering en andere broodnodige positieve effecten geeft voor heel erg veel mensen.

      Hopelijk kunnen jullie me een handje helpen, ik weet het echt even niet meer…

      Met vriendelijke groet,
      Wilmar de Visser

    • #930 Reageer
      opusklassiek
      Gast

      De contrabassist twijfelt. Moet hij blijven, of zijn heil in het buitenland zoeken? Het is er mede van afhankelijk hoe goed hij is, of buitenlandse orkesten (die het ook niet zonder kaalslag redden: denk maar aan Spanje) in hem geïnteresseerd zullen zijn en of hij na een bevestiging daarvan zeker kan zijn van een bestendige loopbaan. Wat vandaag geldt, kan morgen zomaar overboord worden gezwiept. In het gehele arbeidsveld zijn de zekerheden van vroeger al lang en breed weggevallen. Er is een andere werknemers- en werkgeversmoraal ontstaan. Bij het MCO ligt dat niet anders. Een creatief beroep is op zich geen enkele garantie voor een onbezorgde arbeidstijd. Ik zou bijna zeggen: integendeel. – Aart van der Wal –

    • #931 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Ik ben dit jammer genoeg volstrekt met Aart eens. Neem alleen al het voorbeeld van de ‘culturele’ leiding van de Europese Gemeenschap die zonder blikken of blozen de onsteunimg van het European Union Youth Orchestra stopzetten, het geesteskind van Claudio Abbado, waar grootheden als Boulez, Karajan, Giulini en noem maar op voor hebben gestaan en waaruit vele hooggetalenteerde musici werden gerecruteerd door het Koninklijk Concertgebouworkest, De Berliner en Wiener Philharmoniker. Als er een sector is die hevig onder vuur ligt en waarvan mag worden betwijfeld of die straks niet geheel het loodje legt als het wel de symfonische. Zie ook de commentaren die ik elders op dit forum heb gezet (en in artikelvorm op onze site).

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #930 in Een contrabassist vraagt advies aan Raad voor Cultuur
Je informatie:




Annuleren