Duitse première jeugdopera Anne & Zef van Monique Krüs

Recent verschenen Forums Nieuwsforum Duitse première jeugdopera Anne & Zef van Monique Krüs

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
      Deuss Music
      Gast

PERSBERICHT
      Duitse première jeugdopera Anne & Zef van Monique Krüs

Jeugdopera Anne & Zef van Monique Krüs is sinds de première in 2015 niet weggeweest van de podia. Na twee succesvolle producties bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome, verschijnt nu de derde productie in Duitse vertaling bij het Stadttheater Bielefeld in Duitsland. De première staat gepland op 22 maart in een nieuwe regie van Michael Britsch. De Bielefelder Philharmoniker staan onder leiding van Wilko Jordens en de hoofdrollen worden gezongen door sopraan Dorine Mortelmans en bariton Caio Monteiro.

De opera (12+) is gebaseerd op Ad de Bont’s toneelstuk Anne en Zef waarin de auteur zich voorstelde hoe het zou zijn geweest als Anne Frank op een steen, in het zand, in de lucht en uiteindelijk alleen in haar hoofd had geschreven. Door de ontmoeting met Zef, een jongen van onze tijd, krijgt Anne een connectie met het hier en nu.

Op verzoek van Monique Krüs en regisseur Corina van Eijk bewerkte De Bont zijn theaterwerk tot libretto. Anne Frank en de fictieve Albanese Zef ontmoeten elkaar in het hiernamaals. Beiden hebben tot aan hun vroege dood opgesloten gezeten, Anne in het Achterhuis en Zef vanwege bloedwraak. Hun nieuwsgierigheid naar elkaar zorgt voor indringende, hilarische en soms weemoedige scènes. De ontmoeting van beide jongeren snijdt ook een breder en universeel thema aan over gevangenschap op grond van etniciteit of eeuwenoude tradities. Krüs zegt over haar werk: “Zoals bij al mijn opera’s wil ik het verhaal zo goed mogelijk vertellen en daarmee mensen raken. Anne & Zef gaat, ondanks de heftigheid, over hoop en dat is wat ik in de muziek heb geprobeerd te verwerken. De expressieve zanglijnen zijn speciaal voor jonge operazangers geschreven.”

Sabine Schweitzer, directeur van Theater Bielefeld: “Ik voel me verplicht en gezegend om opera’s te programmeren die de duistere momenten in de Duitse geschiedenis behandelen. Wat ik zo goed vind aan de opera van Monique Krüs is dat het ons doet beseffen dat kinderen ook nu nog het slachtoffer worden van politieke structuren die door ons, volwassenen, bedacht zijn.”

Anne & Zef werd in 2015 goed ontvangen door de Nederlandse pers: “Jeugdopera over Anne en Zef ontroert” kopte de NRC en De Volkskrant schreef “Anne’s thema op de altviool raakt”. Verenigingsblad Kunstzone gaat nog een stap verder en concludeert “de kans is groot dat de jongeren daarna opera niet meer als elitair, ouderwets of saai zullen beschrijven. Hun eerste opera was namelijk spannend, prikkelend, interessant en ontroerend, en dat zullen ze niet snel vergeten.”

Anne & Zef is gecomponeerd voor twee zangers en kamerorkest en is beschikbaar in het Nederlands, Italiaans en Duits.

Monique Krüs & Ad de Bont, Anne & Zef (45 minuten, 12+)
      Donderdag 22 maart 2018 om 11:00 (Duitse première)
      Maandag 2 april 2018 om 12.00u
      Stadttheater Bielefeld

http://www.moniquekrus.nl
      http://www.deussmusic.com

Weergave van 0 reactie threads
Reageer op: Duitse première jeugdopera Anne & Zef van Monique Krüs
Je informatie: