Don Carlos


Recent verschenen Forums Lezersforum Don Carlos

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #813 Reageer
      Erik
      Gast

      Luisterend naar Abbado’s opname van de 1886 Don Carlos in het Frans, die met de jaren alleen maar beter is geworden! Wordt het niet eens tijd om deze op te nemen in het bastion van beste opera opnames aller tijden?

      Erik

    • #816 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Erik. Ik heb een zinsnede uit een recensie van collega Paul Korenhof opgediept:
      “[…] Van alle opnamen die tot nu toe verschenen zijn, komt alleen die onder Pappano (EMI) in aanmerking voor vergelijking. Ook Abbado (DG) liet zijn zangers in het Frans zingen, maar ten eerste koos hij voor laatste versie met diverse toevoegingen uit eerdere versies en bovendien kan ik die uitvoering met de beste wil van de wereld niet ‘Frans’ noemen. Er wordt gebruik gemaakt van de Franse tekst, dat wel, maar uitspraak en klank zijn beslist niet altijd ‘Frans’ en de stijl van zingen nog minder. […]”
      De gehele recensie kun je teruglezen op https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-pk/pkverdi_don_carlos01.htm

    • #817 Reageer
      Erik
      Gast

      OK we zijn er dus nog niet 🙂

      Ik dank mijn opera verslaving voor een groot deel aan Paul Korenhof; een boekje dat hij ooit voor de bijenkorf heeft geschreven was mijn eerste naslagwerk, en de meeste opnames die hij beschreef heb ik indertijd aangeschaft. Pappano had toen zijn oer-Don Carlos nog niet opgenomen, en dus begon ik met Giulini en Abbado (beide lovend beschreven door Paul!)

      Welnu, dat Paul sindsdien de voorkeur gaf aan Franstalige zangers boven het Fransiliaans van de Abbado cast respecteer ik, maar ik vind de Abbado als geheel meeslepender. Abbado, in zijn studio opname waar jaren aan is gewerkt (!) houdt de touwtjes steviger in handen dan Pappano, en met uitzondering van Alagna wellicht vind ik de DG cast vocaal een stuk interessanter. De live opname blijft ook achter bij de (wat galmende) studio opname. In de loop der tijd heb ik heel wat andere uitvoeringen voorbij horen komen, maar deze blijft bovendrijven!

    • #818 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Interessante reactie. Ik heb het naar Paul doorgestuurd. Hij zal het zeker leuk vinden om het te lezen. Groet, Aart

    • #822 Reageer
      Maarten Brandt
      Gast

      Beste Erik,
      Ik vind de Abbado-opname (DG Studio) de minste uit zijn Verdi-reeks voor het gele label, zeker aanzienlijk minder spannend dan zijn vertolkingen van Simone Boccanegra, Un Ballo in Maschera en Macbeth. Wat Don Carlos in zijn meest complete vorm betreft zijn er, naast die onder Pappano (EMI) van de Franse versie nog twee uitvoeringen. Die onder John Matheson (Opera RaRa) en Betrand de Billy (Orfeo en TDK, in het laatste geval op dvd). De Billy is een zeer onderschatte maar voortreffelijke dirigent en om de Franse versie werkelijk van kaft tot kaft te leren kennen – Pappano maakte in zijn uitvoering nogal wat coupures; De Billy biedt ongeveer veertig (!) minuten meer muziek – is die Orfeo-opname een absolute must.
      Hartelijks, Maarten Brandt

    • #834 Reageer
      Erik
      Gast

      Maarten – dank voor je reactie. Ik vind De Billy’s cast niet bijzonder interessant en de opname wordt nogal ontsierd door het gejoel van het publiek en andere geluiden. Ik blijf bij Abbado (met een andere wellicht verrassende keuze, Haitink, op #2)!

      Versies spelen bij mijn keuze niet de doorslaggevende rol zolang we over de vijf-akter praten: de 1867 muziek is fraai maar Verdi’s revisies maken de opera er voor mij uiteindelijk beter op. In dat opzicht vind ik 1886, in het Frans of Italiaans, de overtuigendste versie.

      Vriendelijke groet
      Erik

Weergave van 5 reactie threads
Reageer op: Don Carlos
Je informatie: