Das Wunder der Heliane


Recent verschenen Forums Lezersforum Das Wunder der Heliane

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #6056 Reageer
      Caspar Wintermans
      Gast

      L.S.,

      Naar aanleiding van de interessante recensie van “Das Wunder der Heliane” zou ik willen opmerken dat Korngold geen Duitser, maar een Oostenrijker was; en dat “Heliane”niet zijn laatste opera was: hij schreef nadien “Die Kathrin.”

      Met vriendelijke groet en hoogachting,

      Caspar Wintermans

    • #6057 Reageer
      Paul Korenhof
      Gast

      Dank voor uw reactie. Ten aanzien van ‘Die Kathrin’ heeft u volkomen gelijk, maar waar het Korngold betreft toch de kanttekening dat hij van geboorte een Tsjechische (Moravische) componist was met een paspoort van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie die opera’s schreef die behoren tot het Duitse repertoire. Bij mijn culturele plaatsing van ‘Das Wunder der Heliane’ – nu alweer een aantal maanden geleden – zal ik onwillekeurig dat laatste element voorrang hebben gegeven, maar inderdaad: feitelijk juist is: ‘Oostenrijkse componist van Duitse opera’s’.

    • #6058 Reageer
      Caspar Wintermans
      Gast

      Geachte heer Korenhof,

      Het ligt zelfs nog gecompliceerder: tijdens de Tweede Wereldoorlog liet Korngold zich naturaliseren tot Amerikaans staatsburger! Maar hij voelde zich door en door Oostenrijker (hij sprak geen Tsjechisch), en dat zijn vaderland na de oorlog amper nog iets van hem wilde weten, heeft hem heel veel verdriet gedaan. Het strekt tot vreugde dat hij zo’n geweldige comeback heeft gemaakt!

      Hartelijke groeten van

      Caspar Wintermans

      (samensteller van “Een jongen van brutale zwier: Erich Wolfgang Korngold in Nederland 1910-1958,”in 2016 verschenen bij de Kallipygos Pers)

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #6058 in Das Wunder der Heliane
Je informatie:




Annuleren