Concertgebouworkest in 2018/2019: nieuwe producties, nieuw huis, nieuw publiek


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Concertgebouworkest in 2018/2019: nieuwe producties, nieuw huis, nieuw publiek

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Koninklijk Concertgebouworkest 6 maanden, 3 weken geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #4079 Reactie

    Koninklijk Concertgebouworkest

    PERSBERICHT – 26 februari 2018
    Het Concertgebouworkest in 2018/2019: nieuwe producties, nieuw huis, nieuw publiek
    Bij het Koninklijk Concertgebouworkest trekken komend seizoen grote vocale en muziekdramatische producties de aandacht. Het najaar van 2018 wordt daarnaast gemarkeerd door enkele mijlpalen: het orkest jubileert, verhuist, én voltooit zijn succesvolle tournee naar alle 28 lidstaten van de Europese Unie, RCO meets Europe.

    RCO House
    In het najaar van 2018, rond zijn 130ste verjaardag op 3 november 2018, verhuist het Koninklijk Concertgebouworkest naar zijn nieuwe onderkomen op Gabriël Metsustraat 16: een gemeentelijk monument van de hand van Hendrik Petrus Berlage op een steenworp afstand van Het Concertgebouw. Dankzij de onmisbare steun van donateurs, fondsen en zakelijke partners is het pand aangekocht en wordt het volgens de wensen van het orkest gerestaureerd en verbouwd. Het totale project behelst
    € 12,5 miljoen. Het orkest investeert zelf € 2,5 miljoen. Van de te werven € 10 miljoen is inmiddels € 8,5 miljoen toegezegd.

    In RCO House komen onder meer repetitieruimtes voor de musici, een kleine ensemblezaal en kantoorruimtes voor de staf. Het orkest kan er zijn groeiende ambities op het gebied van educatie en talentontwikkeling realiseren en directer contact onderhouden met zijn publiek. Uiteraard blijft Het Concertgebouw de thuisbasis voor de symfonische concerten én de kamermuziekconcerten binnen de serie Close-up.

    Requiems, opera’s, balletten, theater
    Door goed naar zijn publiek te luisteren bouwt het Koninklijk Concertgebouworkest aan een eigen repertoire, zowel gegrond in de symfonische traditie als gericht op de voortzetting daarvan in hedendaagse composities. Tijdens zijn 130ste seizoen legt het Concertgebouworkest nadruk op vocaal-symfonische en muziekdramatische producties. Naast de grote requiems van Berlioz en Britten voert het Concertgebouworkest voor het eerst Honeggers ‘dramatische oratorium’ Jeanne d’Arc au bûcher en Weills ‘ballet chanté Die sieben Todsünden uit. Een andere primeur betreft Dood in Venetië, een coproductie met Toneelgroep Amsterdam (dat vanaf komend seizoen Internationaal Theater Amsterdam heet) in Theater Carré. Bij De Nationale Opera speelt het orkest Pelléas et Mélisande van Debussy; Bartóks opera Hertog Blauwbaards burcht klinkt in Het Concertgebouw. Verder staan er drie complete balletten op het programma: De notenkraker van Tsjaikovski tijdens de Kerstmatinee, Ravels Daphnis et Chloé en Stravinsky’s Petroesjka. Met Pasen klinkt Bachs Johannes-Passion.

    Daniele Gatti leidt RCO Opening Night
    Het seizoen wordt geopend met de feestelijke RCO Opening Night op 14 september. Chef-dirigent Daniele Gatti leidt dan onder meer Mendelssohns ‘Italiaanse’ symfonie en het Eerste pianoconcert van Liszt met als solist de voor velen legendarische Evgeny Kissin.

    Verderop in het seizoen dirigeert de chef-dirigent onder meer symfonieën van Mozart (nr. 40), Brahms (nr. 2 en 4), Bruckner (nr. 3) en Mahler (nr. 7) drie symfonische gedichten van Richard Strauss en twee composities van Louis Andriessen: Mysteriën, dat voor het eerst klonk tijdens het 125-jarig jubileum vijf jaar geleden, en De staat.

    Andere dirigenten
    Eredirigent Bernard Haitink komt terug met Bruckners Zesde symfonie, bij conductor emeritus Mariss Jansons staat Brittens War Requiem op de lessenaar. Onder de gastdirigenten die komend seizoen voor het Concertgebouworkest staan, vinden we naast oude bekenden als Semyon Bychkov, Myung-Whun Chung, Iván Fischer, John Eliot Gardiner, Valery Gergiev, Daniel Harding, Thomas Hengelbrock en Philippe Herreweghe ook de debutanten William Christie en Dima Slobodeniouk.

    Componisten
    Het Concertgebouworkest heeft altijd graag samengewerkt met levende componisten. Voor 2018/2019 zijn compositieopdrachten verstrekt aan de Nederlanders Michel van der Aa – hij schrijft een werk met als solisten violiste Patricia Kopatsjinskaja en celliste Sol Gabetta – en Christiaan Richter. Daarnaast klinken hedendaagse composities van onder anderen Karim Al-Zand, George Benjamin, Harrison Birtwistle, Peter Eötvös en Lotta Wennäkoski. In de innovatieve serie Horizon presenteert het Concertgebouworkest twintigste-eeuws werk en nieuwe opdrachtcomposities in een actuele thematische programmering, waarbij het orkest zich ook buiten de muziek begeeft – komend seizoen door toevoeging van dans, theater en beeldprojectie.

    Solisten
    Artist in residence in het seizoen 2018/2019 is de Franse pianist Pierre-Laurent Aimard. Hij zal soleren in pianoconcerten van Beethoven, Birtwistle, Dvořák en Messiaen. Ook geeft hij samen met orkestleden kamermuziekconcerten, waaronder een van de twee RCO Club Nights: concerten in een ontspannen nachtclubsetting. Aan de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest geeft hij een masterclass.

    Andere geliefde gastsolisten in het seizoen 2018/2019 zijn violisten Isabelle Faust, Janine Jansen en Leonidas Kavakos, pianisten Emanuel Ax, Yefim Bronfman en Mitsuko Uchida, en countertenor Bejun Mehta. Bij de debuterende solisten vinden we pianiste Beatrice Rana, violiste Alina Ibragimova en een groot aantal vocale solisten. Er zijn twee solisten uit eigen gelederen: solofluitist Kersten McCall speelt Soie van Wennäkoski, Perry Hoogendijk soleert in Vaughan Williams’ Tubaconcert.

    Voltooiing RCO meets Europe
    In 2018/2019 speelt het Concertgebouworkest in totaal 25 concerten in het buitenland, waarbij het 15 landen. bezoekt.

    Het unieke tourneeproject RCO meets Europe wordt voltooid met optredens in Cyprus, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden, Denemarken en Kroatië. Vanaf 2016 zal het Concertgebouworkest dan in alle 28 lidstaten van de Europese Unie hebben opgetreden, waarbij het steeds één werk samen (Side by Side) met een lokaal jeugdorkest zal hebben uitgevoerd. In zes landen was het orkest nooit eerder: Bulgarije, Cyprus, Estland, Litouwen, Malta en Slowakije.

    De essaywedstrijd voor jonge Europeanen, die het orkest in 2016 in het kader van RCO meets Europe uitschreef, heeft tot nu toe 99 inzendingen uit 14 landen opgeleverd.

    Side by Side heeft internationaal sterk de aandacht getrokken. Drie maanden na de afronding van RCO meets Europe zal Side by Side al verder uitzwermen: op 14 februari 2019 speelt het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens een uitgebreide tournee naar de Verenigde Staten een openingswerk in New York samen met het National Youth Orchestra of the USA.

    Talentontwikkeling
    Side by Side illustreert hoe belangrijk talentontwikkeling en educatie zijn voor het orkest. De Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest leidt al vijftien jaar succesvol jonge orkestmusici op. Het orkest werkt daarnaast nauw samen met onder meer het Conservatorium van Amsterdam en met de KwaZulu-Natal Philharmonic en het South African National Youth Orchestra. Zo investeert het orkest op meerdere manieren in de toekomst van de symfonische muziek.

    Nieuw publiek en educatie
    Al vier seizoenen op rij stijgt het aandeel jongere bezoekers (18-35 jaar) bij het Concertgebouworkest aanzienlijk. Vooral de serie Essentials op zaterdagavond bereikt een steeds jonger publiek – meer dan de helft is onder de 40. In het seizoen 2018/2019 zijn de drie Essentials-concerten opgebouwd rond Richard Strauss’ Ein Heldenleben, Brahms’ Tweede en Tsjaikovski’s Vijfde symfonie.

    Met RCO Club Night trekt het orkest ook publiek buiten de traditionele concertzaal. Tijdens deze concerten in intieme lounge-sfeer spelen musici van het Concertgebouworkest twee sets kamermuziek in een Amsterdamse club.
    Kinderen vanaf ca. 6 jaar zijn welkom op de twee Familieconcerten: Carnaval der dieren in de Kleine en Petroesjka in de Grote Zaal. Ook ontwikkelt het orkest diverse educatieve programma’s en steunt het de organisatie Méér Muziek in de Klas, die streeft naar structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolleerlingen in Nederland.

Reageer op: Concertgebouworkest in 2018/2019: nieuwe producties, nieuw huis, nieuw publiek
Mijn informatie: