Caspar Vos eerste Nederlandse pianist die Medtner opneemt


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Caspar Vos eerste Nederlandse pianist die Medtner opneemt

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #3818 Reageer
      Johan de Nieuwsmakelaar
      Gast

      -persbericht-
      Caspar Vos eerste Nederlandse pianist die Medtner opneemt
      “Mijn docent was aanvankelijk niet overtuigd”

      15/1/2018 | Tegen alle adviezen in speelde hij vorig jaar tijdens de Dutch Classical Talent-tournee
      zijn Programma zonder programma. Het publiek zou het mogelijk niet pikken, kreeg hij te horen
      van de programmeurs. Het pakte anders uit en hij veroverde de publieksprijs. Voor zijn
      eindexamen aan het Conservatorium van Amsterdam moest en zou hij de Nachtwindsonate van
      zijn held Medtner spelen. Leraar Jan Wijn raadde het hem in eerste instantie af omdat niemand het
      stuk zou begrijpen. Maar de leerling kon niet anders, zette door, overtuigde zijn docent en slaagde
      cum laude. Caspar Vos gaat zijn eigen weg. Donderdag 15 februari 2018 presenteert de
      vastberaden pianist zijn debuutalbum Ego, met daarop louter werk van de Russische componist
      Nikolaj Medtner. “Als ik Medtner speel, voelt het alsof ik mijn eigen verhaal vertel.”
      “Ik ontdekte Medtner op m’n zestiende. Zijn muziek heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Toen ik
      Boris Berezovsky de Nachtwindsonate hoorde spelen werd ik omvergeblazen. De oerkracht die ik bij
      Medtner ervaar, voel ik bij nagenoeg geen enkele andere componist zo sterk. Als je zijn muziek speelt,
      ontvouwt zich een bouwwerk waarin zoveel te ontdekken valt en waarin je steeds weer nieuwe lagen
      ontdekt. Het voelt als een oneindig doolhof waarin je elke keer weer nieuwe, prachtige wegen ziet.
      Verwacht geen vuurwerk à la Liszt. Het draait bij Medtner om het verhalende karakter in zijn laatromantische
      en veelal sprookjesachtig klinkende muziek.”

      Ratio
      De periode direct na het conservatorium heeft Caspar zijn eigen weg moeten vinden en feitelijk ook
      zichzelf. Een nieuwe fase brak aan. “Tot die tijd benaderde ik muziek vooral rationeel. Inmiddels is er
      meer balans gekomen tussen ratio en emotie. Wél altijd op een gecontroleerde manier, ook daarin zit de
      verwantschap met Medtner.”

      Over Caspar Vos
      Caspar Vos studeerde bij Frank Peters en Jan Wijn en behaalde in 2014 zijn master aan het
      Conservatorium van Amsterdam. Hij soleerde in pianoconcerten van Prokofjev, Poulenc en Mendelssohn
      en gaf concerten in Portugal, Zweden, Polen, Engeland, Frankrijk en Griekenland. Ook is Caspar een
      graag geziene gast op het Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog, Wonderfeel, het
      Aurora Festival in Zweden en het Internationaal Medtner Festival in Londen. Regelmatig speelt hij samen
      met musici van het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Caspar Vos werkt als programmeur voor Festival
      Jong Talent op Schiermonnikoog.

      Caspar Vos – Ego | Werken van Nikolaj Medtner. De cd wordt uitgebracht bij 7 Mountain Records
      en is vanaf 16 februari 2018 verkrijgbaar bij de cd-speciaalzaak en Bol.com. Kijk ook op
      http://www.7mntn.com.
      Op donderdag 15 februari presenteert Caspar het album tijdens een releaseconcert in de
      Amstelkerk in Amsterdam. Lees meer op http://www.casparvos.nl

    • #3992 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Caspar Vos was vanavond bij Podium Witteman. Terugkijken!

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Reactie #3992 in Caspar Vos eerste Nederlandse pianist die Medtner opneemt
Je informatie:




Annuleren