Cappella Pratensis – Visions of Joy


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Cappella Pratensis – Visions of Joy

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1113 Reageer
      New Arts International
      Gast

      Cappella Pratensis – Visions of Joy
      De wereld van Jheronimus Bosch (circa 1450 –1516) is weer tot leven gekomen in het Bosch-jaar. Er is veel aandacht voor de meester die leefde en werkte in ‘s-Hertogenbosch en zoveel tot de verbeelding sprekende kunstwerken heeft nagelaten. De muziek die hij hoorde toen hij leefde, zal ook die van tijdgenoot Pierre de la Rue (c.1452-1518) zijn geweest en Cappella Pratensis presenteert daarom een prachtige nieuwe cd met muziek van deze componist getiteld Visions of Joy – The Chapel of Hieronymus Bosch. Op 3 juni presenteert het ensemble het nieuwe album tijdens het openingsconcert van het 6e Nederlands Gregoriaans Festival.

      Bosch was lid van De Illustre Lieve Vrouwe Broederschap. Elke woensdagmiddag kwamen de leden van het Broederschap bij elkaar in hun prachtige kapel en werd er muziek uitgevoerd door het mannen-jongenskoor. Er klonk Gregoriaans maar er werden ook ‘moderne’ polyfone koorwerken uitgevoerd. De beroemde Habsburgs-Bourgondische componist Pierre de la Rue was een extern lid van het Lieve Vrouwe Broederschap! De kans is dus enorm groot dat Bosch de Missa cum Jocunditate van De la Rue live heeft kunnen horen in de kapel!

      De polyfonie van de la Rue’s werken, de complexiteit, het staat symbool voor die tijd. Een tijd waarin de muziek soms zo complex werd dat er op bepaalde momenten meer van klank sprake was dan van muziek. Er gingen binnen de Kerk dan ook steeds meer stemmen op (Erasmus, Thomas Moore o.a.) om terug te gaan naar meer eenvoud, transparantie en vooral duidelijkheid en verstaanbaarheid van de teksten en daarmee ook naar simpelere muziek. De hang naar homofonie werd groter, in plaats de heersende polyfonische gelaagdheid.

      Deze gelaagdheid is ook terug te vinden in de werken van Bosch, er is zo ontzettend veel te zien, een kakofonie aan beelden en betekenissen. En tegelijkertijd is daar de parodie, de persiflage, het afzetten tegen de gevestigde orde, door de duivelse grappen en door middel van schunnigheid. Immers, een notenschrift als een tatoeage op een kont afgebeeld van een figuur die wordt verpletterd door een reusachtige luit in het beroemde schilderij ‘De Tuin de Lusten’ (rechterpaneel), is alles behalve alledaags. Bosch’ schilderij is een ver doorgevoerde ‘polyfonie’ op doek waardoor het een schitterende kakofonie wordt. Ook polyfonisten gebruikten in hun muziek gekkigheid, zoals een ostinato in de tenorpartij, die een hele mis lang doorloopt en niet van ophouden weet! De la Rue’s muziek is dus ook een afspiegeling van zijn tijd. De veranderingen hingen duidelijk in de lucht, klopten als het ware op de deur.

      Cappella Pratensis zingt op 3 juni tijdens het openingsconcert van het 6e Nederlands Gregoriaans Festival de Missa cum Jocunditate van Pierre de la Rue en daarnaast werken van Jean Mouton en Jacobus Clemens non Papa. Na het concert wordt de cd gepresenteerd.
      Grote Kerk ‘s-Hertogenbosch (Kerkstraat 20) , vrijdag 3 juni 2016 om 20 uur.

      Visions of Joy | The Chapel of Hieronymus Bosch
      Cappella Pratensis
      CC 72710 | 0608917271027
      Challenge Classics

Weergave van 0 reactie threads
Reageer op: Cappella Pratensis – Visions of Joy
Je informatie: