Cappella Amsterdam en Orkest van de 18de Eeuw met Brahms' Requiem


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Cappella Amsterdam en Orkest van de 18de Eeuw met Brahms' Requiem

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Orkest van de Achttiende Eeuw 7 maanden, 1 week geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #4189 Reactie

    Orkest van de Achttiende Eeuw

    P E R S B E R I C H T
    Amsterdam, 16 maart 2018

    Cappella Amsterdam & Orkest van de 18e Eeuw
    Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms
    Daniel Reuss dirigent
    Carolyn Sampson sopraan, André Morsch bariton

    Na de semiscenische uitvoeringen van Mozarts La clemenza di Tito zetten Orkest van de Achttiende Eeuw en het koor Cappella Amsterdam hun succesvolle samenwerking voort met de komende tournee Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms. Cappella-dirigent Daniel Reuss zal proberen Brahms Requiem te ontdoen van al te zware ballast en op zoek te gaan naar de puurheid ervan, naar de wortels van Brahms in de Duitse muziekgeschiedenis: Schütz, Bach en Händel. Reuss: “Met de intrinsiek heldere klank van het koor en het orkest wil ik een transparantie bereiken waarin de muziek en de prachtige teksten optimaal tot hun recht komen en de door Brahms geschetste weg naar het hiernamaals voor iedereen open komt te liggen.”

    Ein deutsches Requiem op. 45, 1865-1868
    Johannes Brahms (1833-1897)

    Nog geen dertig was Johannes Brahms toen hij rond 1861 begon met het verzamelen van de teksten voor Ein deutsches Requiem uit zijn Lutherse bijbel. De treurige dood van zijn vriend Robert Schumann speelde daar ongetwijfeld een rol in. Na de dood van zijn moeder in 1865, die hem zo mogelijk nog meer aangreep, ging hij componeren. 150 Jaar geleden, in 1868, werden de eerste delen uitgevoerd van zijn Duitse requiem, een van zijn omvangrijkste meesterwerken.
    Eigenlijk is het geen traditioneel requiem, omdat het niet de delen daarvan volgt en omdat het niet een bede om het zielenheil van de overledene is. Het werk is ook niet Duits in de ‘nationalistische’ zin van het woord, maar vanwege de Duitse taal van de teksten. Daarmee trad Brahms in het voetspoor van Heinrich Schütz die in 1636 zijn Musikalische Exequien, ‘Eine Teutsche Begräbnis-Messe’, schreef op door hemzelf verzamelde teksten uit de Duitse Lutherse bijbel. Achteraf had Brahms Ein deutsches Requiem liever willen omdopen tot Ein menschliches Requiem. Een titel die inderdaad beter past bij wat Brahms ermee voor ogen had: troostmuziek voor mensen die treuren om gestorven dierbaren en de eindigheid van het eigen bestaan.
    Een hartverwarmend werk, uitgevoerd door het Orkest van de Achttiende Eeuw,
    de recente Edison-winnaars Cappella Amsterdam en sopraan Carolyn Sampson,
    en bariton André Morsch.

    Tourneedata
    zondag 20 mei 15.00 – Utrecht, TivoliVredenburg
    maaandag 21 mei 20.15 – Heerlen, Parkstad Limburg Theaters
    woensdag 23 mei 20.15 – Rotterdam, De Doelen
    donderdag 24 mei 20.15 – Amsterdam, Het Concertgebouw
    vrijdag 25 mei 20.15 – Tilburg, Concertzaal Tilburg

Reageer op: Cappella Amsterdam en Orkest van de 18de Eeuw met Brahms' Requiem
Mijn informatie: