Bruckner Negende Symfonie


Recent verschenen Forums Lezersforum Bruckner Negende Symfonie

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #764 Reageer
      Anoniem
      Inactief

      Ik zie op de site van Opus Klassiek dat herhaaldelijk wordt gepleit voor het uitvoeren van de finale van Bruckners Negende symfonie. Veel dirigenten, waaronder Bernard Haitink (toch niet de minste onder de Bruckner-dirigenten) willen er niet aan. Daar is ook wel iets voor te zeggen: de finale is immers niet voltooid.

    • #765 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Musica Viva,
      Ik ben er (inderdaad) voorstander van om de finale uit te voeren. De argumenten heb ik gegeven in mijn artikel over dit onderwerp, op https://www.opusklassiek.nl/componisten/bruckner_symphony_9_finale.htm. En ik ben in goed gezelschap, want Simon Rattle denkt er net zo over: https://www.opusklassiek.nl/interviews/rattle_bruckner9_interview.htm. Natuurlijk, er zijn discussies geweest over de vraag of het ethisch verantwoord is om in te grijpen in een onvoltooid gebleven manuscript, maar het is minstens merkwaardig dat die discussie zich wel heeft afgespeeld rond die finale van de Negende en niet rond Mozarts Requiem, Bergs Lulu, Puccini’s Turandot en Mahlers Tiende symfonie. Maar misschien is wel het belangrijkste argument in het voordeel van die Bruckner-finale dat luisteraars in de gelegenheid wordt gesteld om zelf een oordeel te vormen. Waarbij het wel zo handig is om eerst goed na te gaan wat daadwerkelijk van Bruckner is, en wat niet. Daar kan mijn artikel hopelijk toe bijdragen.

    • #806 Reageer
      Anoniem
      Inactief

      Natuurlijk moet die onvoltooide finale gehoord worden zodat geïnteresseerden zich zelf een oordeel kunnen vormen. Yoav Talmi heeft voor Chandos ooit een opname gemaakt van de muziek van Bruckners schetsen, compleet met stiltes op de plekken waar die muziek niet voorhanden is. Dat was heel instructief. Ook kan het leerzaam zijn om af en toe een voltooiing te spelen in een speciaal musicologisch kader, zodat voor de luisteraars een (mogelijke) samenhang duidelijk wordt.
      Maar dan beslist niet in een setting van een concertuitvoering van de 9e symfonie. Je laat dan drie door Bruckner zelf voltooide delen volgen door het speculatieve lapwerk van vlijtige musicologen als Carragan, Mazucca, Samale, Phillips en Cohrs. Hun werk kan nooit een volwaardige symfonie opleveren.
      Vaak wordt bij uitvoeringen of opnamen van de 9e gezegd dat de bewuste dirigent het niet bij drie delen had mogen laten. Daarmee ben ik het dus principieel oneens. Haitink heeft volkomen gelijk, evenals bijvoorbeeld wijlen Abbado en recent Jansons en Thielemann. Dat Rattle er anders over denkt, moet hij weten.

      • #808 Reageer
        opusklassiek
        Sleutelbeheerder

        Dag Nap.
        Het is een ietwat merkwaardige situatie. Je noemt dirigenten die wel zonder blikken of blozen Mozarts Requiem uitvoeren, waarvan slechts eenderde onbetwist van Mozart is. Dan is er Mahlers Tiende die behoudens het Adagio in particel is overgeleverd. Het manuscript van de Bruckner-finale kan – daarmee vergeleken – compleet worden genoemd. Het grote probleem is de coda die geheel en al ontbreekt. Dat is door Cohrs et al goed opgelost, al weten we natuurlijk niet hoe Bruckner dat zelf zou hebben gedaan. In samenwerking met Cohrs heb ik zo nauwkeurig mogelijk neergeschreven wat Bruckner precies heeft achtergelaten. Dat levert een beter beeld op dan allerlei discussies over de ethische kwestie of de finale wel of niet moet worden uitgevoerd. Wat me in mijn gesprekken met musici vaak heeft verbaasd is dat ze wel hun oordeel klaar hadden, maar bij doorvragen het manuscript niet bleken te hebben bestudeerd. Misschien is wel het beste pleidooi voor de uitvoering van de finale dat het publiek zich gaat realiseren dat het Adagio niet de status heeft dat het al decennialang wordt toegedicht. Want na dat Adagio komt een buitengewoon frisse Finale die bovendien tot het meest originele behoort dat Bruckner ooit heeft gecomponeerd. Daarom ben ik zo blij met wat Rattle heeft gedaan, inclusief de opname die ervan is gemaakt. Menigeen – met inbegrip van de Brucknerianen – zal de schellen van de oren zijn gevallen. Waarmee tevens het sprookje van het Adagio als Bruckners laatste symfonische creatie voorbij was. Maar leven in een illusie kan natuurlijk wel mooi zijn!

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #808 in Bruckner Negende Symfonie
Je informatie:




Annuleren