Beethovens Fidelio in Rotterdamse Doelen


Recent verschenen Forums Lezersforum Beethovens Fidelio in Rotterdamse Doelen

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #2534 Reageer
      Guido
      Gast

      Goede morgen,

      Aart van der Wal schreef een positieve recensie n.a.v. de semisenische uitvoering van Beethovens Fidelio in de Doelen. Mijn naamgenoot Guido van Oorschot sabelde in de Volkskrant de uitvoering echter van (bijna) begin tot eind neer. Wie van beiden gelijk heeft weet ik niet, want ik was er niet bij. Wat me wel hoogst heeft verbaasd was de inleiding van Van Oorschot: dat Frans Brüggen aan Fidelio nooit zijn vingers aan wilde branden. Guido schilderde de opera in feite als inferieur af, een mening die ik absoluut niet kan delen. Maar los daarvan: u heeft met Frans Brüggen een heel mooi interview gemaakt, vrij kort voor zijn dood. Heeft hij het met u over Fidelio gehad? Ik ben er reuze benieuwd naar.
      Om u zoekwerk te besparen hieronder de recensie in de Volkskrant.

      Hartelijke groeten

      RECENSIE IN VOLKSKRANT
      Frans Brüggen, de in 2014 overleden oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw, heeft zijn vingers nooit willen branden aan Fidelio. Dat is begrijpelijk: in Beethovens enige opera steekt het ongemak diep. De componist die grossierde in hopeloze liefdes, bezingt de lof van huwelijkstrouw. En dan is er nog humor, niet Beethovens sterkste kant.

      Toch wilde het Orkest van de Achttiende Eeuw een poging wagen. Het haalde de Britse dirigent Jonathan Darlington naar Nederland voor een serie optredens die deze week zijn bekroning vindt in het Amsterdamse Theater Carré. Bij de Rotterdamse aftrap in De Doelen viel Brüggens Fidelio-scepsis helaas lastig te negeren.

      Hét medicijn voor twijfelachtige opera’s, vlammende muziek, werd zelden gevonden. De wazige akoestiek van een half gevulde zaal werkte niet mee. Maar vooral liep dirigent Darlington, chef van de opera in Vancouver, niet over van theatrale flair. Hij overrompelde met welgeteld één scène: het kwartet Mir ist so wunderbar.

      Regisseur Jeroen Lopez Cardozo plaatst de aangeklede concertuitvoering tussen twee duikplanktrappen als wachttorens. Aria’s en gesproken dialogen kreeg hij er niet mee aan het vonken. De enige die zijn personage oplaadde met karakter, was bariton Wiebe-Pier Cnossen, als de gevangenisdirecteur Don Pizarro. Zijn slachtoffer, de politieke delinquent Florestan, paarde potentie aan sulligheid. Met zijn klaroenstem scharrelde tenor Arnold Bezuyen rond in de regenjas van een verzekeringsman. Het Rotterdam Symphony Chorus vormde een baken van welluidendheid. Met vijftig kelen zongen ze elke reserve weg.

    • #2537 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag Guido,

      Leuk dat jullie dezelfde voornaam hebben!

      Ik wil alleen ingaan op een aperte onjuistheid in de recensie van Guido van Oorschot. Daarin beweert hij dat Frans Bruggen zijn vingers nooit wilde branden aan Beethovens (enige) opera Fidelio. Dat heeft hij echter uit zijn grote duim gezogen. Sieuwert Verster, de directeur van het Orkest van de Achttiende Eeuw en jarenlang de artistieke ‘soul mate’ van Frans Bruggen, liet mij zojuist weten dat Frans zich nimmer misprijzend over Fidelio heeft uitgelaten. Met daaraan toegevoegd dat Frans zich niet meer als de aangewezen dirigent beschouwde om nog grote opera’s te dirigeren.

      Fidelio werd en wordt door grote dirigenten gelukkig nog steeds op zijn grote en dus juiste waarde geschat. Ik noem in dit verband slechts Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan en Nikolaus Harnoncourt.

      Ik wil het hier graag bij laten.

      Groet,
      Aart van der Wal

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Reactie #2537 in Beethovens Fidelio in Rotterdamse Doelen
Je informatie:




Annuleren