Recent verschenen › Forums › Nieuwsforum › A N T I G O N A (1772) – Start Nederlandse tournee
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door opusklassiek.
-
AuteurBerichten
-
-
opusklassiekSleutelbeheerder
Tragedia per musica in tre atti
naar de tragedie Antigone van SophoclesA N T I G O N A (1772)
Tommaso Traetta (1727-1779)
libretto Marco ColtelliniStart Nederlandse tournee
zaterdag 10 februari, 19.30 uur, Stadsschouwburg Amsterdammuzikale leiding – Andreas Hotz
regie – Floris Visser
decor en kostuums – Dieuweke van Reij
lichtontwerp – Alex Brok
dramaturgie – Alexander Wunderlich
koordirigent – Markus LafleurAntigona – Erika Simons sopraan
Ismene – Lina Liu sopraan
Creonte – Christian Damsgaard tenor
Emone – Katarina Morfa mezzosopraan
Adrasto –Daniel Wagner tenor
Polinice – Kevin Ruijters danser/acteur
Eteocle – Kenneth Gérard danser/acteurOsnabrücker Symphonieorchester & Koor van Theater Osnabrück
Antigona is een nieuwe opera van Opera Trionfo in coproductie met Theater Osnabrück
Inleiding
Na veelbejubelde producties als La traviata, Owen Wingrave, Orphée et Eurydice en
La bohème presenteert regisseur Floris Visser, artistiek directeur van Opera Trionfo, zijn nieuwste productie Antigona van Tommaso Traetta, naar de tragedie van Sophocles. De opera ging op 20 januari jl. met veel succes in première in Theater Osnabrück.Antigona: Griekse tragedie met universele zeggingskracht
In Antigona komen grote politieke en morele dilemma’s aan het licht: het individuele geweten versus de wetten van de staat. Het verhaal is na ruim 2500 jaar nog verrassend actueel en de thema’s vormen nog altijd de basis voor een groot aantal universele en persoonlijke conflicten. De zeggingskracht van het stuk is door de tijd heen bewezen en is juist in onze tijd van grote betekenis. Het verhaal is rauw en staat in scherp contrast met wonderschone muziek: monumentale koorscènes, dramatische aria’s en kleurrijke orkestratie.“Tot welke hoogte zijn wij trouw aan de wetten van ons land en gehoorzamen we onze leiders, en waar neemt ons eigen morele kompas het over? Dat maakt Antigona uniek:
er is geen stuk dat zo’n perfecte balans heeft tussen wereldlijke wijsheid, een complex plot en emotionele diepgang. Antigona is voor mij de blauwdruk van het westerse theater.
Actueel, maatschappelijk, politiek, religieus plus een familiedrama en liefdesgeschiedenis.
Er zijn maar weinig stukken in de theater- en operaliteratuur die al deze pijlers in zich dragen. Antigona heeft ze allemaal”, aldus Floris Visser.Erika Simons (Antigona), Kevin Ruijters (Polinice), Koor Theater Osnabrück – foto Jörg Landsberg
Korte inhoud en achtergrond
De tragische keten van geweld die door Antigona’s vader Oedipus in gang is gezet, heeft geleid tot een allesvernietigende burgeroorlog in Thebe. Ten einde raad probeert koning Creon de keten te doorbreken door streng doch rechtvaardig te regeren. Zijn neef Polynices is gesneuveld. Creon bestempelt hem als een verrader omdat hij streed tegen Thebe, waardoor hij volgens de wetten geen begrafenis kan krijgen. Antigona, de zus van Polynices, is woedend en trotseert het gezag door haar broer toch te begraven. Creon veroordeelt de jonge vrouw: zij zal levend begraven worden. Creons politieke drijfveren botsen dus met Antigona’s religieuze overtuigingen, persoonlijke idealen en liefde voor haar broer. Dit alles loopt uit op een aangrijpend familiedrama waarin alle betrokkenen worstelen met hun geweten en gevoel.
Antigona’s drijfveren hebben in de wereld van Creon geen plaats; de vorst moet orde en welvaart brengen voor zijn volk. Het feit dat hij hiermee de religieuze voorschriften met voeten treedt en de goden schoffeert, mag niet baten. Door deze starre ‘realpolitik’ komt hij onherroepelijk in conflict met de eeuwenoude normen en waarden van zijn landgenoten en familieleden. Dit conflict maakt van Antigona het ultieme drama over de strijd tussen rede en emotie, tussen de idealist en de pragmaticus.De componist: 18e-eeuwse operavernieuwer schreef herontdekt meesterwerk
Evenals zijn tijdgenoot Christoph Willibald Gluck maakte Tommaso Traetta deel uit van de hervormingsbeweging die een nieuwe fase in de operageschiedenis inluidde. Deze reformatoren braken met de heersende conventies van de barokopera: het verhaal werd leidend en men greep veelal terug op de Griekse tragedie. Traetta’s internationale carrière bracht hem aan het hof van Catharina de Grote in St. Petersburg. Hier beleefde hij in 1772 een triomf met Antigona. In de daaropvolgende duistere dagen van het Sovjettijdperk verdween de partituur van Antigona echter onder het stof in de bibliotheken van St. Petersburg en Oost-Berlijn. Aan het eind van de 20e eeuw werd Traetta’s meesterwerk herontdekt. Met Antigona presenteert Opera Trionfo wederom een vergeten juweel uit de operageschiedenis.Tournee in Nederland van 10 februari t/m 21 december.
De voorstelling wordt gezongen in het Italiaans en boventiteld in het Nederlands.
-
-
AuteurBerichten