Reageer op: Aart van der Wal niet meer op Cultuurpers

Recent verschenen Forums Lezersforum Aart van der Wal niet meer op Cultuurpers Reageer op: Aart van der Wal niet meer op Cultuurpers

Aart van der Wal
Gast

Dag Luc,

N.a.v. mijn recensie nam Jan Rot met mij contact op. We hebben het er uitvoerig over gehad. Ik kan daarover niet al te zeer uitweiden Jan begreep wel heel goed dat mijn kritiek voor een andere doelgroep was bestemd: die van Opus Klassiek. Het was uitsluitend zijn bedoeling geweest om de tekst en daarmee ook de muziek dichter bij de Matthäus-Passion te brengen. Hij was zich bovendien bewust van de daaraan inherente beperkingen en zag zijn hertaling zeker niet zoals u die in uw reactie omschreef.

Jan erkende ook dat de MP geen musical is en dat een hertaling ook gevolgen moest hebben voor de notenwaarden, de articulatie vanuit het origineel, enz. Dat moest dan maar op de koop toe worden genomen.

Het was en is van mijn kant dus niet een ‘rigide vast willen houden’ aan de ‘identificatie met het Onaantastbare Allerhoogste’, wat u trouwens al lang en breed had kunnen begrijpen als u mijn (andere) recensies had gevolgd. Inderdaad, beste Luc, hoe bekrompen kan het zijn!

Nog een mooie dag toegewenst.

Aart van der Wal