Reageer op: Zinvol programmeren


Recent verschenen Forums Lezersforum Zinvol programmeren Reageer op: Zinvol programmeren

#994
opusklassiek
Sleutelbeheerder

Goede morgen, Ad.

De ‘oude’ muziek in het perspectief van de ‘nieuwe’ muziek zetten, en (dus ook) omgekeerd. Het aloude model is die van de sandwichconstructie. Het vraagt een zinvol ontwerp, de acceptatie door musici en publiek en de wil om dat ontwerp gestaag te ontwikkelen. Niet zozeer om hier nu concreet voorbeelden van dergelijke programma’s te noemen (op onze site is dat overigens meerdere malen gedaan, door collega Maarten Brandt die ‘daarvoor heeft doorgeleerd’). Wat niet wil zeggen dat een avondvullend programma niet uit moderne of eigentijdse muziek zou mogen bestaan. De sandwichconstructie heeft in ieder geval het grote voordeel van oriëntatie en – belangrijker nog – heroriëntatie voor musici en bezoekers. Er wordt met andere oren naar het oude en het nieuwe geluisterd als we inzien dat het geen eilanden op zichzelf zijn. Dat past ook in de waardering van de muziekgeschiedenis als geheel. Ik herinner me Bruno Maderna die Monteverdi gewoon tussen nieuwe muziek plaatste; en het werkte. Maar het impliceert wel dat dergelijke sandwichprogramma’s niet kunnen worden samengesteld door een willekeurige passant, maar door een ‘echte’ programmeur die de muziekhistorie met zijn ettelijke kruisverbanden op zijn duimpje kent. Ik vrees wel dat deze expertise min of meer is uitgestorven door gebrek aan emplooi. Maar zonder vernieuwing gaat het niet. Kijk maar eens naar De Nationale Opera en wat Pierre Audi daar op dit gebied heeft klaargespeeld. Daarvan dacht men in eerste instantie: dit gaat zo niet werken. Maar het werkte. Onlangs is DNO uitgeroepen tot het beste, maaar ook het meest vernieuwende operahuis van dit jaar; en niet eens op basis van die sandwichconstructie 9want die werkt in de opera uiteraard niet: een opera is meestal avondvullend).

Groet,
Aart