Reageer op: Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken


Recent verschenen Forums Lezersforum Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken Reageer op: Gelders Orkest en Orkest van het Oosten moeten gaan samenwerken

#926
PLV
Gast

Goede morgen, waarde muziekvrienden. Laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Ik las onlangs het interview met Jan Raes die zich beklaagde over een gebrek aan langetermijnvisie bij de dames en heren die het in Den Haag wat betreft de cultuursector voor het zeggen hebben. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: wie kan op de lange termijn doeltreffend en verantwoord plannen als hij niet weet of er financiële dekking voor is? Zie wat er nu weer onder de pet van de cultuurraad raad aan adviezen vandaan wordt geschoven: die en die moeten inleveren, die en die krijgen niet wat ze hebben gevraagd en die en die krijgen het wel of zelfs meer. Maar ook degenen die meer krijgen dan gevraagd kunnen zich geen langetermijnplanning veroorloven, want over vijf jaar kan alles weer anders zijn. Het is – als het dat al is – een beleid dat treurig stemt. En het wordt nog treuriger als de hoogte van de subsidie wordt gekoppeld aan de recette. Want dan weten we het wel: geen ruimte meer voor vooruitstrevende kunstuitingen die te weinig publiek trekken. Zo beet de sector zich uiteindelijk in de eigen staart. En wat kapot gaat wordt later niet meer opgebouwd