Recent verschenen › Forums › Nieuwsforum › DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' › Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'
Beste Erik, voor de goede orde, het is de heer Keegel die een rechtzaak tegen DNO heeft aangespannen, niet andersom. De eis was dat de heer Keegel voor iedere DNO première een persvrijkaart zou krijgen en daarnaast toegelaten zou worden tot de informele persbijeenkomst vooraf alsmede de nazit na de voorstelling; op straffe van een dwangsom. De rechter heeft deze eis verworpen en DNO in het gelijk gesteld. Willekeur of niet: het staat DNO volkomen vrij al dan niet persvrijkaarten te verstrekken aan wie dan ook; dat is juridisch niet af te dwingen. Het staat DNO niet vrij om de vrijheid van meningsuiting van de heer Keegel te beperken, wat hier ook niet aan de orde is. Tijdens mijn intendantschap bij de Nationale Reisopera heb ik ook vaak keuzes gemaakt wie wel en wie niet persvrijkaarten te verstrekken. Dat zou je inderdaad willekeur kunnen noemen maar dat recht behield ik mij voor.