Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'


Recent verschenen Forums Nieuwsforum DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'

#4722
Paul Korenhof
Gast

Dit wordt echt een eindeloos gezeur. Wie een voorstelling wil zien of recenseren en geen kaart aangeboden krijgt, koopt er een. Zo heb ik dat nu vijftig jaar lang gedaan en ik heb daar nooit een probleem in gezien.

Verder zal het wel aan mij liggen, maar ik begrijp absoluut niet hoe iemand zich zo druk kan maken over het wel of niet uitgenodigd worden voor een informele, compleet irrelevante ‘persontvangst’ waar de helft van de uitgenodigde pers zich sowieso niet vertoont. Is het zo belangrijk om als ‘pers’ te worden gezien? En sinds wanneer is de daar opgedane wandelganginformatie nodig voor het schrijven van een serieuze recensie?

Maar goed, als iemand dat allemaal nodig heeft om er zijn status aan te ontlenen, zal het mij een zorg zijn. Ik blijf van mening dat een criticus zich als taak moet stellen zijn lezers deskundig voor te lichten over de voorstelling, niet over bijkomstigheden die hij tijdens een borrel oppikt. Met hoe iemand de voorstelling zelf ervaart hebben die niets, maar dan ook helemaal niets te maken!

Bijzonder vreemd is echter dat de heer Keegel constant twijfel zaait omtrent de integriteit van recensenten die wel als ‘pers’ beschouwd worden. Enerzijds suggereert hij bij herhaling dat zij niet meer onpartijdig kunnen schrijven, omdat zij anders hun gratis hapje en drankje mislopen, maar anderzijds staat hij als een overspannen Calimero te roepen dat het zo oneerlijk is dat hij niet mag meedoen. Als hij consequent is, zou hij er juist niet meer bij WILLEN horen!