Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'


Recent verschenen Forums Nieuwsforum DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'

#4718
Olivier Keegel
Gast

1) Lezen is inderdaad erg moeilijk. Ik heb nooit beweerd dat ik mij “door zangers details van de enscenering moet laten uitleggen”. Kinderachtige, denigrerende opmerking.

2) Ik heb de Nederlandse Vereniging van Journalisten niet “bereid gevonden” de kosten van een bodemproces te dragen. De NVJ heeft dit aanbod geheel eigener beweging gedaan, zonder daartoe door mij verzocht of gezocht te zijn.

3) Een perskaart is geen “vrijkaart”. De eerste brengt een verplichting met zich mee, de tweede niet.

4) Dat de heer Korenhof de oekaze afkondigt dat het voor een vakkundige recensent heus wel mogelijk is een recensie te schrijven zonder daarvoor een persbijeenkomst te hebben bijgewoond, wil nog niet zeggen dat een recensent die voor zijn recensie wél van een persbijeenkomst gebruik wil maken, niet óók een vakkundig recensent kan zijn. Ik denk in mijn naïviteit maar steeds dat een PERSbijeenkomst een bijeenkomst voor de pers is. Deze persbijeenkomst van DNO is nu verworden tot een bijeenkomst voor de door DNO goedgekeurde pers. Wij kunnen wellicht nog enkele opmerkelijke verschuivingen in het perscorps tegemoet zien, want, en ik citeer het vonnis nu letterlijk: “Als een journalist de inhoud van zijn artikelen afstemt op zijn wens om vrijkaarten [bedoeld wordt: perskaarten. OK] te blijven ontvangen, is dat een gevolg van zijn eigen keuze.”