Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'

Recent verschenen Forums Nieuwsforum DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'

Olivier Keegel
Gast

Laatste keer, écht laatste keer: de persfaciliteiten voor de recensent bestaan bij DNO uit 1) uitnodiging voor de persbijeenkomst; 2) persvrijkaart; 3) uitnodiging voor de zgn. “nazit”. Bij de laatste zijn solisten, orkest- en koorleden aanwezig, die men desgewenst even kort (en regelmatig langer) kan consulteren (vrije nieuwsgaring) over een aspect van de uitvoering. De persvrijkaart is bij DNO een standaard onderdeel van de faciliteiten die men aan recensenten verstrekt; naar nu blijkt echter alleen aan recensenten die in de door DNO gewenste pas lopen en geen kritische beschouwingen in een landelijk dagblad over het aankomende seizoen schrijven. De persbijeenkomst voorafgaand een premières noemt DNO zelf een…… persbijeenkomst! Wij interpreteren dit vrijelijk als een bijeenkomst voor de pers; dit blijkt wederom een bijeenkomst te zijn die alleen voor de DNO-welgevallige pers toegankelijk is. (Op deze bijeenkomst kan men vragen stellen aan of van gedachten wisselen met dirigent en regisseur, wederom vrije nieuwsgaring dus.) Wanneer ik mij dus ALS RECENSENT aan de poort meld en mij worden minder faciliteiten geboden dan andere recensenten, dan word ik dus als recensent primo gediscrimineerd en secundo de facto geweigerd. Dat ik als toeschouwer een kaartje kan kopen, ja, dat begrijpt Jodokus van de Tempelberg ook wel.