Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'


Recent verschenen Forums Nieuwsforum DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' Reageer op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid'

#4704
Olivier Keegel
Gast

Thea, even voor de goede orde: wij hebben nooit geëist dat DNO, in zijn algemeenheid, vrije perskaarten moet verstrekken. Maar onderscheid maken op grond van wat DNO wel of niet “journalistiek betamelijk” vindt, is kwalijk, zeker nadat ik 2,5 jaar probleemloos van alle persfaciliteiten gebruik heb kunnen maken. Het is niet aan DNO om te bepalen wat “journalistiek betamelijk” is en daar haar toelatingsbeleid op te baseren. Pas toen ik in een opiniestuk in Het Parool het nieuwe seizoen op de hak nam, waarin ik weliswaar pittig van leer trok maar, ook volgens Erik Voermans en Bas van Putten, geen onvertogen woord had gebruikt, kreeg ik drie kwartier voor aanvang van zo’n persbijeenkomst een vierregelig flutmailtje dat ik noch mijn Opera Gazet-collega’s ooit nog gebruik zouden mogen van de persfaciliteiten.

Over degenen van wie ik in dezen steun kreeg en van wie niet, en over de vermoedelijke redenen, ga ik nog eens een wrang-amusant artikel schrijven. Voorlopige conclusie: de mens wordt gedreven door territoriumdrift, machtswaanzin, angst, gebrek aan ruggengraat, extreem eigenbelang, afgunst en leedvermaak. Opzienbarend zijn die conclusies natuurlijk niet. Ik vlei mij met de gedachte dat mensen als Bas van Putten en Erik Voermans, die mijn opvattingen over opera slechts na een paar whisky’s kunnen verdragen, over een van edelhout vervaardigd denkraam beschikken waarmee zij mijn zaak onvoorwaardelijk steunen.