Reageer op: Verdi's Un ballo in maschera door Opera Zuid


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Verdi's Un ballo in maschera door Opera Zuid Reageer op: Verdi's Un ballo in maschera door Opera Zuid

#4465
Louis van Gameren
Gast

Ik heb de voorstelling gezien op 26 mei in Breda. Er zijn pluspunten te vermelden, maar ook ernstige minpunten. Het orkest onder leiding van Karel Deseure is prima in orde. De musici reageren alert op de dirigent, niets dan lof. Oscar, de page, gezongen door Kristina Bitenc is fenomenaal, haar speel- en zangtalent maakte grote indruk. Jason Howard als Renato zong en speelde goed, maar niet meer dan dat. Het probleem bij Jannelieke Schmidt als Amelia is dat zij absoluut geen dramatische sopraan is. Ze doet absoluut haar best, maar de rol is te zwaar voor haar. Dat ze ook geregeld met haar handen de maat slaat zij haar vergeven, maar voor de rest is dit gewoon een miscast. Jammer. Dan de tenor, Adriano Graziani. Hij zingt constant forte, met een bleke schelle stem. Wat meer nuance en dynamische schakeringen zou hem sieren. Het optreden van de verder prima zingende Melanie Forgeron valt compleet in het water. Ze moet van de regisseur veel te ver achter op het toneel zingen, waardoor haar helaas niet zo volumineuze stem amper overkomt. Een gemiste kans. Haar grote aria valt in het niet. Het publiek reageert niet. Er valt een ijzige stilte. De kostuums en de verdere aankleding zijn in orde alhoewel het nut van de paradijselijke achtergrond in de derde akte mij ontgaat. Als ik een rapportpunt zou moeten geven kom ik ondanks de inspanningen van velen niet verder dan een mager zesje.