Reageer op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw Reageer op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw

#3887
Aart van der Wal
Gast

Een simpel feit is dat in de kranten een werk aan de orde is gesteld dat niet eens werd uitgevoerd en dat de wel of niet kritische parameters die daaraan zijn gehangen, niet kloppen. Daarmee is het – om in onze huidige trant van denken te blijven – nepnieuws geworden. Ik vind dat erger dan een jaartal dat fout wordt vermeld, of iets van die orde van grootte. Ik maak zelf ook fouten (en ook andere recensenten maken die, wat niet alleen uit deze discussie blijkt). Ook ik wordt regelmatig op de vingers getikt over iets dat niet klopt en aangezien wij ‘virtueel’ bezig zijn, kan zo’n fout eenvoudig worden hersteld; een voorrecht dat de gedrukte pers niet kent (die moet het hebben van een correctiekolom achteraf). Een recensent die voor de gedrukte dagbladpers werkt (en daarvoor ook wordt betaald), dient zijn zaakje te kennen. Hij moet zich te allen tijde realiseren dat wat gedrukt staat zich niet gemakkelijk laat herstellen en dat zijn recensie een bepaalde waarde vertegenwoordigt (hij schrijft immers speciaal voor dat doel). Hij dient in ieder geval voldoende repertoirekennis te bezitten punt uit. Het is een van de aspecten waardoor hij zich kan onderscheiden. Hij bericht en wat hij bericht dient correct te zijn, punt uit. Dat hij (of zij) over de uitvoering zelf van mening kan verschillen, is uiteraard geen enkel thema. De een vindt zus, de ander zo (mits technische kennis van het metier als basisvoorwaarde voor een kritiek wordt verondersteld). Wie – als recensent – naar een concert gaat waarin een bepaald programma wordt uitgevoerd, oriënteert zich, weet wat hij of zij kan verwachten, gaat er niet ‘blind’ in. De drie betrokken recensenten toonden in hun recensie precies het tegenovergestelde. Welke term daarvoor ook wordt gebruikt: het deugt al ten principale niet. Wie het repertoire niet goed of niet voldoende kent moet in dat geval niet recenseren. Daar helpt geen enkel excuus tegen. Punt uit.