Recent verschenen › Forums › Lezersforum › Nogmaals Musicalifeiten en Jan de Kruijff, maar ook OpusKlassiek › Reageer op: Nogmaals Musicalifeiten en Jan de Kruijff, maar ook OpusKlassiek
Dag heer Den Daas,
Ik heb al eerder op dit forum doen weten dat ik weinig lust heb in een discussie over onderwerpen die op een andere muzieksite worden besproken. Laat staan dat ik er het nut van inzie.
Ik vind dat als er sprake is van vergelijkingen die duidelijk dienen te worden gedefinieerd. Een opmerking als ‘ideale verklanking’ maakt nieuwsgierig naar de motivering daarvan. Want wat de een als ideaal beschouwt, behoeft de ander dat nog niet te vinden. De door De Kruijff genoemde Decca-opname met Rousset bevat overigens niet de hommage aan Lully, hoewel dat uit de tekst van De Kruijff wel zou kunnen worden opgemaakt (al noemt hij abusievelijk inderdaad de hommage aan Corelli). Of hij dat wel of niet zo heeft bedoeld kan ik niet beoordelen. De Savall-opname vermag ik niet te kennen. Op Astrée is deze in ieder geval niet meer leverbaar, want dat label is opgegaan in Alia Vox.
U zult misschien al eens eerder hebben gelezen dat ik het niet zo op vergelijkingen van dit soort heb. Het komt meestal neer op een ergens vandaan geplukte opsomming (Gramophone, Penguin Guide end.). Wie in staat is om dagelijks vijf recensies te schrijven en daar ook nog vergelijkingen aan toe te voegen beschikt volgens mij over ongekende eigenschappen waar ik slechts van mag dromen.
Gegroet,
Aart van der Wal