Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera

#2055
Peter Franken
Gast

Twee weken geleden schreef ikhet volgende op mijn FB tijdlijn:
Er is nogal wat te doen over Stockhausen en zijn Licht momenteel.
Daarbij lopen de waardering voor de persoon en zijn werk door elkaar. Als enthousiast Wagneriaan komt mij dat bekend voor. Ik ben een groot liefhebber van Wagners opera’s vanwege hun muzikale en hun cultuur-historische waarde. Voor de persoon Wagner en zijn geschriften geldt dat in veel mindere mate en ik ben op een gegeven moment dan ook gestopt met de man te verdedigen tegen veelal ongenuanceerde aanvallen van derden.
Liefhebbers van experimentele elektronische muziek zitten waarschijnlijk in eenzelfde schuitje. Weinig waardering voor de persoon Stockhausen, enthousiast over zijn werk. Dat komt ook op andere gebieden voor. Hoeveel tennisliefhebbers waren er niet die weinig ophadden met de persoon McEnroe maar de tennisspeler toch graag zagen winnen van Lendl? Maar dit terzijde.
Het Holland Festival en de Ruhrtriënnale zijn typisch de plaatsen waar aandacht kan worden besteed aan Stockhausens muziek met de redelijke zekerheid dat er ook publiek op af komt. Gelet op de tot voor kort bestaande personele unie van DNO met HF tijdens het artistiek leiderschap van Audi, de enorme belangstelling van Audi voor fringe theatre en de hang van DNO om zich internationaal te profileren, is dit project Aus Licht iets waar je op kon wachten. Gelet op de programmering van muzikaal minder aansprekende producties in het verleden zoals Reconstructie, kan ik mij voorstellen dat ook Hans de Roo hieraan wel had willen meewerken.
Financiële haalbaarheid vormt een rem op alle grote of zelfs megalomane projecten. In vergelijking met de eerdere aankondiging van het project Licht – eindelijk een complete uitvoering – is sprake van een flinke stap terug. In plaats van zeven dagen worden het er drie. De rem heeft zijn werk gedaan. Afblazen is nu geen optie meer, daarvoor zal men zich al teveel contractueel hebben vastgelegd. En zo lang het niet aantoonbaar ten koste gaat van de reguliere programmering van DNO valt er voor ons operaliefhebbers weinig eer meer aan te behalen. Wij stemmen met onze voeten, gaan er gewoon niet heen.
Dat er geen verisme door DNO wordt geprogrammeerd of te weinig belcanto heeft hier niet direct mee van doen. Dat heeft niets te maken met gebrek aan middelen maar met gebrek aan belangstelling. Audi heeft weinig op met deze genres, Truze Lodder was naar eigen zeggen vroeger ook niet erg geporteerd voor belcanto. Voor een koerswending in deze richting is het wachten op een nieuw artistiek leider.
Intussen mag van mij iedereen reikhalzend uitkijken naar drie dagen Licht, zo lang ik er zelf maar niet naar toe hoef.
Een kleine toevoeging. Ik heb niet willen suggereren als zou DNO niet ‘aan het sparen zijn voor Licht’. Van een der direct betrokkenen, dus uit eerste hand, vernam ik dat een oorspronkelijk geprogrammeerde Contes d’Hoffmann (groot, duur, veel personages, groot koor) is vervangen door Audi’s Tristan (coproductie, eenvoudig, geen groot koor, enscenering qua eenvoud geïnspireerd door de derde akte van zijn Parsifal). Maar dat we geen verismo krijgen hangt m.i. toch echt vooral af van gebrek aan belangstelling en moet niet worden uitgelegd als bezuiniging ten gunste van iets anders.