Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera

#2053
Paul Korenhof
Gast

Ik ga na het lezen van de voorgaande reactie diep door het stof. Mijn bijdrage was een compilatie van notities die ik in de loop van een dag had gemaakt, maar in de haast (nooit goed) heb ik een belangrijk punt vergeten. Dat betreft de vermelding van 20ste-eeuwse werken als ‘Moses und Aron’, ‘Káta Kabanová’, ‘Wozzeck’ en de combinatie ‘Neither & Erwartung’, voorstellingen die voor mij behoren tot de hoogtepunten van drie decennia Muziektheater. Het punt waardoor ik die aantekening mogelijk over het hoofd zag, is dat ik in feite de eerste drie werken al lang niet meer zie als bijzonderheden. Voor mij zijn het ‘normale’ opera’s, reeds lang onderdeel van het internationale repertoire, in tekst en muziek theatraal gedacht en met in het centrum de mens, niet een abstracte, pseudo-filosofische ideeënwereld waaraan de gemiddelde toeschouwer zonder inleidend college geen touw kan vastknopen. Niet onbelangrijk is bovendien dat die producties op het toneel waren gezet door regisseurs die nog geheel van het werk uitgingen.

Voor het overige zou ik de voorgaande bijdrage aan deze discussie met de mantel der liefde willen bedekken. Maar voor de goede orde wel even dit: ik ben géén lid van het Wagnergenootschap. Nooit geweest ook!