Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera

#2051
Anna Minis
Gast

U wordt wel erg persoonlijk, mijnheer Korenhof. Wellicht is dat uw stijl. Ik herinner me dat ik ooit eens een positieve mening gaf over een Parsifal ergens in Duitsland, in het tijdschriftje van het Wagner-Genootschap. Op de eerstvolgende bijeenkomst zei u, dat dit stukje ongetwijfeld was geschreven door een weinig erudiet persoon die niet veel had gelezen. Welnu, ik ben minstens zo erudiet als u, zeer belezen en alles in de oorspronkelijke taal. Met als achtergrond een voltooide studie Grieks en Latijn, bijvak theaterwetenschap. Dat is nog eens wat anders dan Algemene Literatuurwetenschap.
Dezelfde houding neemt u nu aan ten opzichte van hen die het opnemen voor Stockhausen: kleineren, zelfs schelden.
Ik weet welhaast zeker dat het hier niet om onbenullige oudere jongeren gaat, die niets van opera afweten.
Ik spreek voor mijzelf: ga regelmatig naar het Muziektheater, heb veel opera’s gehoord en gezien (ach Fred Lingen, wat waren dat mooie reizen!), heb vele opera’s in complete opnamen op de plaat, heb alle uitvoeringen van Stockhausen in het HF destijds bezocht en heb zijn Klavierstücke op de plaat, ik vind zijn muziek fascinerend. Ik ben het wel met u eens dat het echt niet meer zo modernistisch is, dus waar bent u bang voor?
DNO heeft wel vaker grote, kostbare producties gebracht van enigszins belegen modernistische aard: Schönberg, Berg, Messiaen. Audi schuwt het experiment niet en dat siert hem. En DNO bracht ook menig werk van Verdi en Puccini. Misschien zou er inderdaad wat meer werk van andere veristen dan Puccini moeten worden uitgevoerd, maar wie weet? Het einde der tijden is nog niet aangebroken en Audi gaat binnenkort weg.