Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera


Recent verschenen Forums Nieuwsforum Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera Reageer op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera

#1989
Maarten Brandt
Gast

Ik vind het een belachelijk actie. Dit project is een uitgelezen mogelijkheid voor een topinstituut als het Koninklijk Conservatorium, dat – net als in de tijd van oud directeur Jan van Vlijmen – nu de kans heeft in samenwerking met een wereldberoemde regisseur een mega-project te realiseren dat gerust als een – en dan in omvang nog veel grotere – evenknie van Wagners Ring mag worden beschouwd. Trouwens iedereen heeft het maar over geld, het project gaat semi-scenisch en bovendien is het – mede vanwege de hoge educatieve lading – ‘low-budget’. En Nederland zet zich er cultureel gezien geducht mee op de kaart, nog afgezien van het feit dat ook wordt samengewerkt met andere landen, als gevolg waarvan het gebeuren een nadrukkelijk grensoverschrijdend karakter krijgt, iets wat juist ook in deze turbulente tijd van verstrekkend belang is. Nee, ik vind deze petitie ronduit onthutsend en als gebaar helaas geheel passend in het hellende vlak waarin ons land politiek terecht is gekomen, een land waarin, ook al is de PVV (nog) niet aan de macht (God verhoede het!), veel daarvan al behoorlijk salonfahig is geworden. Natuurlijk hoeft men niet van Stockhausen te houden, het sta een ieder vrij dat niet of wel te doen, maar het kan niet zo zijn dat een bepaalde groep zijn wil aan een minderheid oplegt door het uitvoeren van diens muziek te dwarsbomen, althans niet in een zich democratisch noemend land, dit nog afgezien van het feit dat het Holland Festival (onder de paraplu waarvan dit evenement plaatsvindt) er juist voor is ruimte te scheppen voor dat repertoire voor de uitvoering waarvan onder normale omstandigheden niet of nauwelijks gelegenheid bestaat (wat men – dit is geen waardeoordeel – van Verismo-operá moeilijk kan beweren!). Vervolgens breng ik graag Marius Flothuis in herinnering die, als artistiek directeur van het Concertgebouworkest, evengoed plaats inruimde voor componisten waarin hij persoonlijk niets zag zoals bijvoorbeeld Ives, Vermeulen, Sjostakovitsj en Varese. Verder is het uitermate teleurstellend op FB zoveel muziekliefhebbers tegen te komen die zo tegen dit project fulmineren zonder ook maar bij benadering logistiek en inhoudelijk op de hoogte te zijn. Alvorens tot dit soort acties over te gaan lijkt mij het zich vooraf degelijk informeren wel het minste wat de initiatiefnemers hadden moeten doen, alvorens überhaupt tot een dergelijke, en trouwens vol ronduit bedenkelijk te noemen insinuaties staande, petitie over te gaan, waaruit een kleinburgerlijke spruitjesgeur opstijgt die men niet voor mogelijk houdt. Tenslotte deel ik voor de volle honderd procent de mening van collega Van der Wal: “Ik ben het er niet (dus met de petitie – MB) mee eens omdat ik vind dat kunst zowel naar aard als naar uitvoering vrij behoort te zijn van wat dan ook, laat staan dat zij in verband mogen worden gebracht met knevel- of protestacties, hoe goed bedoeld die op zich ook zijn