Reageer op: In Twente begint de victorie


Recent verschenen Forums Lezersforum In Twente begint de victorie Reageer op: In Twente begint de victorie

#1365
Peter Oudenaarde
Gast

Of in Twente echt de victorie zal beginnen weet ik zo net nog niet, maar wel sta ik er versteld van dat in ons land zo weinig wordt gedaan aan de muziek van onze vaderlandse componisten, zowel uit verleden als heden. Ik weet werkelijk niet waar dit aan ligt, maar stuitend is het wel. Ik vermoed dat het komt door een soort van kongsie, allerlei krachten in de muziekbranche dit dit tegenwerken. Ik denk aan impresario’s, orkestcommissies, dirigenten, solisten, programmeurs en artistieke directeuren. Ze tonen allemaal een stuitend gebrek aan historisch besef (dat misschien samenhangt met een gebrek aan historische kennis). Het publiek krijgt alleen voorgeschoteld wat de kongsie bepaalt. Dat publiek weet waarschijnlijk niet eens van het bestaan van de Nederlandse muziek. We hebben in ons land geweldige musici als Frans van Ruth en Doris Hochscheid die tot zelfs in Indonesië cellosonates van Nederlandse componisten uitvoeren. Ik herinner me ook een uitspraak van een Nederlandse dirigent (ik weet zo een twee drie niet wie): “Ik kan overal Nederlandse muziek uitvoeren, behalve in Nederland.” Ik help het u wensen, maar ik vermoed dat het tij niet meer te keren valt. Wat is weggezakt kan niet meer worden opgekrikt. En wie dat wel probeert zal onherroepelijk in het drijfzand terechtkomen. Wat is er op cultureel gebied in dit land al niet kapot gemaakt! En dan ook nog willens en wetens!