Reageer op: Zaza


Recent verschenen Forums Lezersforum Zaza Reageer op: Zaza

#1251
Paul Korenhof
Gast

Geachte heer,

Het is niet mijn gewoonte mij te mengen in discussies over mijn besprekingen, maar uw jongste bijdrage aan dit forum suggereert een misverstand dat ik graag uit de wereld wil helpen. Ik heb ‘Zazà’ namelijk nooit vergeleken met ‘Pagliacci’, ‘L’amico Fritz’, ‘Fedora’ of ‘Adriana Lecouvreur’. Wel heb ik gesteld dat al deze werken een bepaald – binnen het verisme gebruikelijk – element gemeen hebben, maar dat is niet meer dan het constateren van een feit zonder dat ik daar enige inhoudelijke of kwalitatieve conclusie aan heb verbonden. Van een vergelijking is hier geen sprake.

Vervolgens zag ik tot mijn verbazing dat u – zonder enig argument – ‘Louise’ van Charpentier erbij betrok. Dat verband ontgaat mij volledig. Beide werken zijn weliswaar ontstaan in hetzelfde tijdsgewricht, maar onder totaal verschillende culturele gesternten en zij hebben noch dramatisch noch muzikaal enige verwantschap.
Afgaande op het woord ‘niemendalletje’ vraag ik mij bovendien af of u de opera ‘Louise’ wel kent. Deze complexe, ruim drie uur durende ‘roman musical’ in vier bedrijven met 43 solistische rollen en het grootste, meest kleurrijke divertissement uit de Franse operaliteratuur is alleen al kwantitatief allesbehalve een ‘niemendalletje’! Bovendien is het – na ‘Pelléas et Mélisande’ – het tweede muziektheatrale meesterwerk dat het tijdperk van het impressionisme en het symbolisme in Frankrijk heeft voortgebracht. En wat mijzelf betreft: met andere ‘niemendalletjes’ als ‘Otello’, ‘Parsifal’, ‘Don Carlos’, ‘Carmen’ en ‘Pelléas et Mélisande’ behoort ‘Louise’ voor mij tot de selecte groep werken waarvoor ik te allen tijde op reis zal gaan in de hoop er een bijzondere voorstelling van mee te maken.

Paul Korenhof