Encyclopedie van de Opera - B

Il barbiere di Siviglia

 

© Paul Korenhof

 


(1) barbiere di Siviglia, ovvero la precauzione inutile, Il - opera buffa in twee bedrijven van Giovanni Paisiello. Libretto: Giuseppe Petrosellini, naar het toneelstuk van Beaumarchais. Première: St.-Petersburg, 26 sept. 1782.
Tot Rossini’s versie ten tonele kwam, was dit de populairste bewerking van Beaumarchais’ komedie en het is de enige die in de schaduw van Rossini’s opera nog met enige regelmaat wordt uitgevoerd. De partituur van Paisiello bezit minder vaart en hoewel het libretto dichter bij het origineel blijft, betekent dat niet dat de karakters muzikaal beter werden uitgewerkt.


(2) barbiere di Siviglia, Il - (oorspronkelijke titel: Almaviva, ossia L’inutile precauzione), opera buffa in twee bedrijven van Rossini. Libretto: Cesare Sterbini, naar het toneelstuk van Beaumarchais en op basis van het door Petrosellini voor Paisiello vervaardigde libretto. Première: Rome, 20 febr. 1816.
De première was een berucht fasco, deels vanwege toevallige omstandigheden, deels doordat aanhangers van Paisielo deze nieuwe Barbiere (ondanks de veranderde titel) met ongenoegen op de affiches zagen verschijnen. Dankzij een goed libretto en een aaneenschakeling van muzikale vondsten in een partituur zonder één enkele inzinking groeide Rossini’s werk uit tot de populairste komische opera aller tijden. Dit ondanks een gehaaste compositieperiode en ontleningen aan diverse opera’s (o.a. Aureliano in Palmira, Sigismondo, Il signor Bruschino en La cambiale di matrimonio). De ouverture werd zelfs (met minimale veranderingen) drie maal gebruikt, eerst voor Aureliano in Palmira (1813) en Elisabetta, Regina d’Inghilterra (1815), vervolgens voor Il barbiere di Siviglia ter vervanging van de oorspronkelijke ouverture die verloren is gegaan. Twee melodieën werden ontleend aan werken van Haydn en Spontini, maar ook de verwerking daarvan pleit voor Rossini’s inzicht en vakmanschap. De titel Il barbiere di Siviglia werd voor het eerst officieel gebruikt bij voorstellingen in Bologna in 1816.

Korte inhoud: Sevilla, eind 18de eeuw of rond 1815. De knorrige medicus Bartolo (b) heeft een oogje op zijn pleegdochter Rosina (ms, soms s) en meer nog op haar bruidschat. Zij prefereert de jonge graaf Almaviva (t), die zich verzekert van de hulp van de barbier Figaro (bar). Ondanks alle voorzorgen en de hulp van Rosina’s muziekleraar Basilio (b) trekt Bartolo aan het kortste eind.

(3) barbiere di Siviglia, Il - dramma giocoso in vier bedrijven van Francesco Morlacchi. Libretto: Giuseppe Petrosellini naar het toneelstuk van Beaumarchais. Première: Dresden, mei 1816.
Enthouasiast ontvangen tegenhanger van de Barbiere van Rossini op basis van een libretto dat eerder door Paisiello was gebruikt, heeft ondanks onmiskenbare kwaliteiten geen repertoire kunnen houden.


 

terug naar alfabet

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links