Encyclopedie van de Opera - A

Daniel François Esprit Auber

 

© Paul Korenhof

 


Auber, Daniel François Esprit (Caen 29 jan. 1782 - Parijs 12 mei 1871) - Franse componist, leerling van Cherubini die hij in 1842 opvolgde als directeur van het Parijse Conservatoire. Hoewel zijn aanleg voor het lichtere genre van begin af aan duidelijk was, liet zijn succes als operacomponist op zich wachten tot na zijn ontmoeting met de librettist Eugène Scribe in 1821, met wie hij de laatste veertig jaar van diens leven nauw zou blijven samenwerken. Van hun lange reeks opéras comiques heeft alleen Fra Diavolo (1830) repertoire gehouden, in feite in Duitsland nog meer dan in Frankrijk. Andere werken bleven slechts bekend dankzij losse fragmenten, terwijl de naam van Gustave III (1833) ondanks de kwaliteiten van Aubers partituur bleef voortleven doordat het libretto van Verdi's Un ballo in maschera een bewerking is van Scribes tekst.

Historische faam verwierf Auber door Brusselse voorstellingen van La Muette de Portici, een grand-opéra uit 1828. De Belgische première op 12 febr. 1829 ging vrijwel onopgemerkt voorbij, maar anders verliep de herneming op 25 aug. 1830. Het duet Amour sacré de la patrie (De geheiligde liefde voor het vaderland) en Masaniello's kreet Aux armes! (Te wapen!) ontketenden zo'n enthousiasme bij het toegestroomde publiek, dat die voorstelling en de schermutselingen erna beschouwd kunnen worden als het begin van de opstand tegen het Nederlandse bewind.

Noch de libretti noch de partituren van Auber kunnen als voorbeelden van muziekdramatische diepgang worden aangevoerd. Op zijn beste momenten schreef Auber aangename, elegante muziek die de traditionele Franse stijl verbond met invloeden van Rossini. De vormkenmerken van Fra Diavolo en La Muette de Portici kunnen bovendien als maatgevend worden beschouwd voor de strenge scheiding tussen opéra-comique en grand-opéra, die het Parijse muziekleven gedurende het grootste deel van de 19de eeuw zou beheersen.

OPERA'S (o.a.): L'Erreur d'un moment (1805), Jean de Couvin (1912), Le Séjour militaire (1813), Le Testament et les billet-doux (1819), La Bergère châtelaine (1820), Emma, ou La Promesse imprudente (1821), Leicester, ou Le Château de Kenilworth (1823), La Neige, ou Le Nouvel Éginard (1823), Vendôme en Espagne (1823), Les Trois genres (1824 - i.s.m. Boieldieu), Le Concert à la cour, ou La Débutante (1824), Léocadia (1824), Le Maçon (1825), Le Timide, ou Le Nouveau séducteur (1826), Fiorella (1826), La Muette de Portici (ook: Masaniello, 1828), La Fiancée (1829), Fra Diavolo, ou L'Hôtellerie de Terracine (1829), Le Dieu et la bayadère, ou La Courtisane amoureuse (1830), Le Philtre (1830), La Marquise de Brinvilliers (1831 - i.s.m. Batton, H.-M. Berton, Blangini, Boieldieu, Carafa, Cherubini, Hérold, Paer), Le Serment, ou Les Faux-monnayeurs (1832), Gustave III, ou Le Bal masqué (1833), Lestocq, ou L’Intrigue et l’amour (1834), Le Cheval de bronze (eerste versie 1835, tweede versie 1857), Actéon (1836), Les Chaperons blancs (1836), L’Ambassadrice (1836), Le Domino noir (1837), Le Lac des fées (1839), Zanetta, ou Jouer avec le feu (1840), Les Diamants de la couronne (1841), Le Duc d’Olonne (1842), La Part du diable (1843), La Sirène (1844), La Barcarolle, ou L’Amour et la musique (1845), Les Premiers pas (1847 - i.s.m. Adam, Carafa, Halévy), Haydée, ou Le Secret (1847), L'Enfant prodigue (1850), Zerline, ou La Corbeille d’orange (1851), Marco Spada (1852), Jenny Bell (1855), Manon Lescaut (1856), La Circassienne (1861), La Fiancée du roi de Garbe (1864), Le Premier jour de bonheur (1868), Rêve d'amour (1869).

terug naar alfabet

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links